OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Rautarouva Berner lähti, perintönä vielä pitkään mennään epäluulonjälkimainingeissa

Vuonna 2015 Suomi sai yritysmaailman ammattilaisen kehittämään silloisen pääministeri Juha Sipilän ajatuksia paremmasta Suomesta.

Sveitsin kansalaisesta Anne Berneristä tehtiin vauhdilla ja luonnollisesti kaikkia sääntöjä hyödyntäen, ensin Suomen kansalaisuuden haltija, sitten tuli vaalit, jonka jälkeen Berneristä tuli kansanedustaja ja sen jälkeen nopeasti hänestä tehtiin liikenne- ja viestintäministeri, jonka ajalta Suomi vieläkin heiluu tämän Rautarouvan aiheuttaman myrskyn jäljiltä.

Kaikkea uudistettiin ripeästi ja hyvinkin tehokkaasti. Välillä mentiin harmaalla alueella, mutta koskemattomuus oli Sipilän myöntämä rintamerkki Bernerille. Se mitä ei ehditty “hoitaa” jäi sitten uuden hallituksen putsattavaksi.
Sotkut alkoivat jo ennen kuin Berner aloitti uuden toimensa ministerinä. Kiinteistö Oy Focus Gate kävi kauppaa vuosina 2015 – 2016 tulevasta huippupaikasta lentokentän vierestä.
Kun Berneristä tuli ministeri, tällainen pikku sidonnaisuusasia jäi häneltä ilmoittamatta.
Mahtava alue muuten kehittää, kun tietää miten lentokenttä siellä kasvaa vauhdilla, eikä varmaan ministerin omistus heikennä asian eteenpäin viemistä.

Oli niitä myrskyjä, kun esimerkiksi Finavia menetti johdannaiskaupoissa kymmeniä miljoonia. Berner ajoi asiaa, mutta sanottiin, että Bernerin ministeriö sekaantui asiaan ja sopi asioita Finavian tietämättä.
Syytöksiä tuli, mutta kukaan, eikä varsinkaan Berner saanut tästä, kuin pienet nuhtelut.
Finavian puheenjohtaja kuitenkin erosi ministeriön sekaantumisen vuoksi ja loput sitten lakaistiin luudalla salaiseksi.

Uusi Lastensairaala, mahtavaa toimintaa sairaiden lasten hyväksi, hienoa, tätä lisää!
Näin ajattelin tuolloin vuosia sitten. Sitten alkoi tietoja tulla sieltä täältä, eikä hyvältä näytä vieläkään.
Jos nyt jotenkin olen asiat oikein ymmärtänyt, niin asia kulkee näin:
Jo vuonna 2013 perustettiin suomen-ruotsalaissäätiöiden “Svenska Kulturfonden” ja “Stiftelsen för Brita Maria Renlunds minne” turvin säätiö, jolla oli 300 000 alkupääoma, jota alkoi myöhemmin johtamaan Anne Berner.
Tarkoituksena oli jo pitkään ollut rakentaa uutta sairaalaa lapsia varten. Ilmeisesti myös jo jonkin aikaa oli haettu hankkeelle johtohahmoa, kun ei se suora ruotsalaisuuskaan kaikkia hankkeita Suomessa vie eteenpäin.
Sitten pienellä rahalla, pidettiin kansalaistalkoot, valtio ja Hus tuli mukaan, säätiö otti “joltain taholta” omaa lainaa ja sitten kaikki 160 miljoona oli hankittu. Säätiön hallituksessa ja valtuuskunnassa istuu Bernerin lisäksi iso joukko “tekijöitä” presidentistä alaspäin.
Säätiön toiminta oli ihailtavaa, ministeri oli vetämässä hanketta ja säätiö teki kaiken yleishyödyllisenä toimintana.
Jaa, taisi sitten muuten tulla ilmi, vaikka Berner sen ensin kielsi, että säätiö periikin “pääomavuokraa” HUS:lta 3,5 miljoonaa vuodessa 30 vuoden ajan. Joten, 50 miljoonan lainasta tulee 105 miljoonaa, vaikkakin 30 vuodessa, niin hyvä tuotto pääomalle kuitenkin.
Voisin ajatella, että säätiö otti lainaa perustajilta ja perustajatkin mahdollisesti joutuvat “pyytämään” lainasta korkoa.
Saahan HUS ainakin siinä vaiheessa ja tälläkin tavalla talon joskus itselleen.

Joten taitaa voittoa sitten kuitenkin tulla hyvin Bernerin johtamalle säätiölle, joka sitten siirtää omistuksensa perustettavaan kiinteistöosakeyhtiöön. Kuka tuon kiinteistöosakeyhtiön omistaa?
Hienoa kuitenkin, kun yleishyödyllinen toiminta tuottaa lisää rahaa näihin tarpeisiin.

Se on tietysti sitten aivan toinen asia, että Uusi Lastensairaala on varsinaisen toimintansa aloitettuaan toistuvasti joutunut median hampaisiin, johtuen rakennuksessa havaituista vioista, puutteista ja myös vahingoista.
Nyt näyttää myös henkilökunta käyvän kuumana, kun henkilöstömitoitus on ilmeisesti alle vaatimusten ja vahinkoja sattuu, keikkalaisia otetaan töihin ja vaihtuvuus on kääntynyt kasvuun.
Myös vanhemmat ovat hermostuneita siitä, jos heidän lapsensa todella saa oikeutettua hoitoa ilman, että potilasturvallisuus vaarantuu.
Uuden Lastensairaalan toimialajohtaja Jari Petäjä on kuitenkin sitä mieltä, että asioiden kaikkiin tarvittaviin muutoksiin on ryhdytty, sekä henkilökunnan esiin tuomat epäkohdat ovat tunteisiin perustuvia asioita.
Pääluottamusmies Niina Jaara on eri mieltä asiasta, todetessaan, että ylityöt lisääntyvät ja hoitajat väsyvät kuormituksesta.

Tätä tällaista Bernerin toiminnan kehittämistä on roppakaupalla lisää.

Taksiuudistus
– Hinnat laskivat kuukaudeksi ja nousivat sittemmin yli aikaisemman tason.
– Vapaa hinnoittelu on  tuonut hyvin epämiellyttäviä tilanteita asiakkaille.- –
– Kelan kuljetussopimukset menivät sekaisin. Taksin, kun piti tulla ei vaan
tullut ja potilaat/asiakkaat odottivat takseja tunti- jopa päivätolkulla,
välillä turhaan. Näin myös elintärkeitä hoitoja jäi antamatta
– Taksit voivat nyt valita, kenet ottavat asiakkaaksi. Voi luvata tulevansa,
mutta ei kuitenkaan tule ja pätkämatkoja ei välttämättä haluta ottaa
vastaan.
– Taksit tappelevat julkisilla paikoilla siitä, kuka saa kyydin.

Väyläuudistus
– Tarkoittaa suomeksi, että valtion omistama toiminta myydään
ulkomaisille sijoittajille.
– Yritys laitetaan myyntikuntoon.
– Seurauksena radat, tiet ja vesiväylät ovat jatkossa maksajan käytössä ja
omistaja määrää hinnan.
– Hanke tyrmättiin

Rataliikenteen vapauttaminen
– Tarkoittaa suomeksi, että valtion omistama toiminta myydään
ulkomaalaisille sijoittajille.
– Yritys laitetaan myyntikuntoon.
– Vr:n työntekijät joutuvat valtaisaan “järjestely” aaltoon.
– Valtion monopoli poistuu ja junat kulkevat jatkossa koska ja minne
omistaja tahtoo.

Liikenteen seuranta, Nokian Ollilan työryhmän ajatukset Bernerin käskystä.
– Tarkoitukseksi ilmoitettiin tieverot, mutta tosiasiassa oli kyseessä kylmä
kontrolli.
– Joka autoon tunnistin, jolla voidaan seurata kuka ajaa missä ja koska.
– Tarkka paikka ja nopeuden tunnistus.
– Ylinopeudet ja kiihdytykset ja niin edelleen, kaikki seurannassa.
– Autoilijaa voidaan jatkossa, jopa verottaa ajotavan mukaan.
– Seurattavat luonnollisesti maksavat laitteesta aiheutuvat kustannukset

Postitoiminnan vapauttaminen
– Tarkoittaa suomeksi, että valtion omistama toiminta myydään
ulkomaisille sijoittajille.
– Yritys laitetaan myyntikuntoon.
– Seurauksena Postin työntekijät joutuvat valtaisaan “järjestely”-aaltoon.
– Posti kulkee jatkossa omistajan määräämällä aikataululla.

Näitä “vapauttamisia” varten perustettiin oma yhtiö. Vuonna 2016 perustettiin valtion omistama ja silloisen pääministeri Sipilän keksimä yritys Vake Oy. Pääministeri on periaatteessa Suomen korkeimpia herroja, joten tarkoituksena oli siirtää kaikki valtion myytävät toiminnot sen haltuun, jolloin Sipilä vastaisi kaikesta myytävästä ja kieltämättä jatkossa varmaan monen muunkin valtion omistaman yrityksen kohtalosta.

Sitten:
Ei enää kellojen siirtoja
– Tarkoittaa suomeksi, että kellot siirretään talviaikaan, koska Suomi ei
silloin enää kärsi muun Euroopan pörssitoiminnan aikatauluista.
– Tehtiin “pikainen” mielipidemittaus, jonka tulokset näyttivät, että
suurinosa suomalaisista kannatti talviaikataulua.
– Seurauksena suomalaiset joutuvat lähtemään töihin pimeässä ja
ulkoilemaan pimeässä.
– Kauniista kesäilloista ei voi enää muuta, kuin uneksia.
– Olisiko aiheellista suorittaa uusi äänestys?

Mopoauto-uudistus-
– Tarkoittaa suomeksi, että tyrehdytetään mopoautojen myynti ja tarjotaan
jotain parempaa.
– Tavallisista autoista tehdään nuorille “mopoautoja” kevytautomuutoksen
kautta, jolloin sillä pääsee ainoastaan kuuttakymppiä, ikävaatimus 15 – 17
vuotta. Vanhan mopoauton nopeus oli 45 km/h ja ikävaatimus 15 vuotta.
– Seurauksena enemmän kuolemia, jotka eivät enää rajoitu mopokuskiin ja
mopomatkustajiin.
– Uusi kevytautolaki voimaan marraskuussa. Ja sitten tuli ei.
– Mopoauton myynti meni nollaan ja nyt, kun kevytauto-hanke EU:n käskyn
mukaisestihaudataan, niin kevytauton myynti menee nollaan ja uuden
kevytauton ostaja ei todellakaan ole mielissään.

Vieläkö yksi “hanke”?
Rautarouva Anne Berner siirtyi ruotsalaisen Svenska Enskilda Bankenin hallitukseen maaliskuun lopulla 2019, ja toimi siihen asti ministerinä. Todettiin, että muutoksiin ei ollut syitä.
Huoltovarmuuskeskus ja Ilmarinen omisti m/t Neste Masteran.
Tankkeri toi periaatteessa kaiken venäläisen raakaöljyn Suomeen.

Huhtikuun lopussa 2019, siis kuukautta myöhemmin, kun Berner oli aloittanut uuden pestin SEB:ssä, Ilmarinen ja Huoltovarmuuskeskus myi Masteran Svenska Enskilda Bankenin (SEB) tytäryhtiölle suomalaiselle SEB Leasing Oy:lle.
Huoltovarmuuskeskus ei kommentoi kauppaa.
Mutta ei hätää, Neste on jo ilmoittanut sen tilanneen kaksi uutta tankkeria, jotka kylläkin valmistuvat jo/vasta/ehkä vuonna 2021, jos ei ilmaannu aikataulumuutoksia.
Jos kriisi tulee, niin mitä sitten tapahtuu Suomen öljyn tuonnille?
Omistaja tietysti on se, joka määrää kaapin paikan ja myös sisällön.

Mikä siis sai Bernerin lopulta lähtemään ja mitä kaikkea meidän Suomellemme tapahtui?

Suomalainen