OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Matkailu on välttämätöntä – myös korona-aikana

Näinä poikkeusaikoina kuulee paljon sekä haaveita etelänlomista että juttelua eri kohteista kotosuomessa. Useat ovatkin päätyneet matkailemaan kesälomansa ja syyslomansa Suomen omissa kohteissa, mikä on tietysti hyvä asia, koska ulkomaalaisilta matkailijoilta pääsy on käytännössä evätty ja useimmat lomakeskukset ovatkin suurissa vaikeuksissa juuri nyt. Kuinka kauan tämä kuitenkaan riittää pitämään matkailualaa pystyssä?

Hotels.com teki maailmanlaajuisen tutkimuksen kevään koronapandemian jälkeen yleistyvästä matkailutrendistä. Koronaviruksen vuoksi ihmiset ovat peruneet ennakolta suunniteltuja lomamatkoja ja kyselyn mukaan pandemia on muuttanut merkittävästi paitsi suhtautumista matkustamiseen, myös matkailijoiden käyttäytymistä ja mielenkiinnonkohteita. Vastausten pohjalta koottiin myös suomalaisten keskeiset trendit kevään kriisin jälkeisessä maailmassa. Useimpia vastanneita kiinnostaa yhä matkustaminen ja matkakuume on kova, mutta asenteet matkustamista kohtaan ovat muuttuneet. Yli puolet suomalaisista kertoo jännittävänsä matkustamista siinäkin tapauksessa, että kaikki matkailun rajoitteet olisi purettu. Varustautuminen matkalle lähtiessä on vastausten mukaan entistä tarkempaa ja seuraavalle matkalleen suomalaiset pakkaisivat matkavakuutusdokumentit, käsihuuhteet, desinfiointipyyhkeet ja kasvosuojat. Reilu kymmenes pakkaisi lisäksi hanskat suojaamaan kosketukselta, sekä ruokaa tai välipaloja.

Suomalaiset ovat pandemian myötä entistä kiinnostuneempia lähimatkailusta. Reilu kaksi viidestä suomalaisesta haluaa tutustua enemmän kotimaahansa. Hotels.comin sivujen haetuimpien kohteiden mukaan Tampere ja Helsinki ovat kiinnostavuudeltaan samalla tasolla keskenään ja kolmantena kohteena tulee Turku. Lähimatkailun lisäksi toiveissa korostuu matkustaminen kerran elämässä koettaviin kohteisiin. Reilu viidennes matkustaisi tuttuihin matkakohteisiin uudestaan ja vain reilu kymmenes haluaisi matkustaa uusiin, itselle ennalta tuntemattomiin kohteisiin. Poikkeusaikojen aikana perheen merkitys on kasvanut ja loma perheen kesken on lähes 40:n prosentin vastaajista toiveissa.

Matkustamiseen suomalaisia kannustaa pandemian jälkeen erityisesti halu vaihtaa maisemaa ja pandemian aikana kadotettu vapauden tunteen etsiminen. Huomioitavaa tutkimuksessa on, että vastaukset on koottu elokuun alussa, jolloin useita rajoitteita oli ja purettu. Mutta mikä tilanne on nyt, kun esimerkiksi ravintola- ja joitain matkustusrajoitteita tulikin uudestaan voimaan? Nämä vaikutukset tulevat esille oikeastaan vasta vuoden lopussa. Kuitenkin matkailu- ja ravintola-alan lomautukset ja irtisanomiset puhuvat surullista kieltään jo nyt.

Matkailu on välttämätöntä — myös korona-aikana 

Businessfinland.fi tarkastelee matkailua laajasta näkökulmasta ja toteaakin matkailun olevan välttämätöntä.

Julkinen keskustelu on nyt enimmäkseen pyörinyt suomalaisten matkailijoiden näkökulmassa, ja keskusteluissa on unohdettu Suomeen tulevien kansainvälisten matkailijoiden merkitys. Matkailualan yritykset ovat pandemian takia kriittisessä tilanteessa, merkittäviä toimenpiteitä täytyy tehdä välittömästi, jotta 16 miljardin euron matkailutoimiala voidaan pelastaa. Kotimaan matkailu ei Business Finlandin mukaan riitä pelastamaan matkailutoimialaa, vaan siihen tarvitaan kansainvälisiä matkailijoita. Matkailun osuus Suomen vientituloista on yli 5 % ja matkailu työllistää Suomessa yli 140 000 henkilöä.

Suomen muita EU-maita varovaisempi linja on tehnyt kansainvälisen matkailuelinkeinon harjoittamisesta lähes mahdotonta. Kukaan ei tiedä miten kauan tämä vitsaus seuraa meitä jossain muodossa ja tässä poikkeuksellsessa tilanteessa ennakkoluulottomat ratkaisut ovat ainoa tapa selviytyä. Matkailu on välttämätöntä myös korona-aikana. Päätöksiä matkustusrajoitusten lieventämisistä, sekä tilaa käytännön läheisille, vastuullisesti toteutetuille matkailutuotteille ja -palveluille täytyy tehdä nopeasti, jotta Suomen matkailuteollisuus voidaan pelastaa. 

Suuri kysymys onkin, miten kauan on enää varaa etsiä sitä “kultaista keskitietä”, millä vältetään koronapandemian kiihtyminen, mutta turvataan talouden hyvinvointi. Neljännesvuositilinpito kertoo karua kieltään toimialojen arvonlisäyksen volyymin muutoksista kahdella neljänneksellä 2020 vuoden takaisesta. Majoitus- ja ravitsemistoiminta on kokenut syvimmän sukelluksen, eikä tilanne ole näillä näkymin helpottamassa.