Instagramissa on vallalla tietty estetiikka, joka on innoittanut yhä useammat naiset tavoittelemaan niin sanottua Instagram-naamaa. Pulleat huulet, korkeat poskipäät ja siloteltu iho ovat kaikki osa identtisten kasvojen muottia, johon moni somekäyttäjä pyrkii kuvankäsittelysovellusten ja filtterien avulla. Samannäköisten profiilien loputtomassa viidakossa onkin virkistävää, kun joku uskaltaa erottua joukosta.
Jopa muotiraamattu Vogue kiinnostui turkkilaisesta Gizem Erhanista, jonka Instagram-tili poikkeaa valtavirrasta. Nuori muotialan opiskelija ei pyri tavanomaiseen kauneuteen, vaan hänen kuvansa ovat täynnä shokeeraavia ja sadunomaisia elementtejä. Sosiaalisen median rakastamista peppuposeerauksista ei ole tietoakaan.
Instagram-tilin kuvat ovat täynnä neonvärejä, eläinkuoseja ja eriskummallisia mittasuhteita, jotka kiinnittävät katsojan huomion. Erhan itse poseeraa aina raskaassa meikissä ja goottihenkisissä vaatteissa.
Erhan osaa kenties itse parhaiten kuvailla itseään.
– Miellyttävän häiritsevä sekoitus 1700-luvun barokkia, hieman punkkia ja 2000-luvun nenäkkyyttä. Olen kuin kävelevä kaaos, hän toteaa Voguen haastattelussa.
Kuvatataiteen sekamelska
Joskus on vaikea sanoa, ovatko Erhanin julkaisut valokuvia, piirroksia, vai tietokoneella luotuja kollaaseja. Itse asiassa ne ovat usein jotain siitä väliltä. Juuri tässä piilee 19-vuotiaan, Istanbulista kotoisin olevan naisen vetovoima.
Erhan alkoi leikitellä valokuvien muokkauksella Covid-pandemian aikana, kun hän ei voinut osallistua luennoille Yeditepen yliopistossa. Koronan aikana kaoottisuus ja satumaiset elementit nousivat Erhanin estetiikan keskiöön. Maailmanlaajuinen kriisi ja ja ihmisten henkilökohtaiset tragediat alkoivat näkyä hänen kuvissaan. Erhan myöntää halunneensa omalla tavallaan ilmentää häntä ympäröivää maailmaa; kuvien kaaos heijastaa kaaosta, johon maailma on tänä vuonna ajautunut.
– Minulla on halu ilmaista sitä, mitä pääni sisällä, maailmassa ja kotimaassani tapahtuu, hän selittää.
Digitaalisia malleja
Maailmantilanteen ohella Erhan ammetaa kuviinsa innoitusta myös kabareesta, musikaaleista, kauhuelokuvista ja 1700-luvun maalauksista. Kuvat ovat synkkiä ja sekavia, mutta muoti on niissä kaikissa vahvasti läsnä. Erhanin vaatteet ovat aina näyttäviä, suorastaan yliampuvia. Värien, kuosien ja materiaalien sekamelska asuissa on usein ristiriidassa taustan kanssa.
Vogue kiinnostui eritoten Erhanin tavasta muuttaa ulkonäköään tavalla, jossa on vaikeaa erottaa, mikä on totta ja mikä ei. Erhan ei toki ole ainoa Instagramin käyttäjä, joka muokkaa ulkonäköään digitaalisesti. Hänen kuvissaan on kuitenkin kyse jostain aivan muusta, kuin vyötärön kaventamisesta tai ihon virheiden piilottelusta. Vaikka kuvien malli on oikea ihminen, ovat esimerkiksi vartalon mittasuhteet ovat usein vääristyneitä ja äärimmäisyyksiin vietyjä.
Muodin ja teknologian yhdistäminen on ollut yksi Covid-ajan trendeistä. Suunnittelija Edwin Mohney loi keväällä joukon avatareja, jotka kantoivat yllään digitaalisia vaatteita. Moschino järjesti kokonaisen muotinäytöksen animoitujen mallien avulla. Samoin teki GCDS. Muotinäytöstä seurasivat eturivistä käsin Dua Lipan ja Anwar Hadidin animoidut versiot. Erhanin kuvat hämärtävät samoja todellisuuden ja digitaalisuuden rajoja. Itse asiassa Erhanin digitaalinen muoti on laajentunut osaksi hänen todellisuuttaan. Voguen mukaan nainen on alkanut hiljattain suunnitella ja valmistaa vaatteita. Ne ovat kuin suoraan Erhanin kuvien fantasiamaailmasta, hänen omien sanojensa mukaan “kaoottisia”.
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä