OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexel.com

Mielipiteet jakava vaatekappale palaa taas muotiin: korsetin suosio jälleen kasvussa

Viime kesänä Instagramin palvomat julkkikset, kuten Hailey Bieber ja Dua Lipa, tekivät korsettitopeista trendin. Tuoreet pukudraamat, kuten HBO:n The Great ja Netflixin upouusi Bridgerton, ovat tuoneet historialliset korsetit televisioon. Korsetin renessanssi on kuitenkin näkynyt muotimaailmassa jo pidempään. Jopa muotiraamattu Vogue vahvistaa, että ristiriitaisia tunteita herättävän vaatekappaleen suosio on jälleen kasvussa.

Korsetin historiaa

Korsetilla on pitkä historia länsimaisessa pukeutumisessa. Ne löysivät tiensä valtavirtaan 1500-luvulla, joskin keksintö juontaa juurensa vieläkin kauemmas historiaan. Kultakauttaan vaatekappale vietti 1800-luvulla, jolloin se esiintyi myös miesten vaatetuksessa. Korsetin muoto on muuttunut aikojen saatossa. Ensin vartaloa mukaileva alusvaate sai lisää ryhtiä valaanluusta ja myöhemmin teräksestä valmistetuista tukiluista. Korsetin tavoite on kuitenkin ollut sama; muokata vartalon siluettia kohti kulloistakin ihannetta.

Myös keskustelu korsetin haitoista naisten terveydelle heräsi 1800-luvulla. Jotkut lääkärit syyttivät korsettia hengityselinten sairauksista, kylkiluiden epämuodostumista, sisäelinten vaurioista ja jopa keskenmenoista. Toiset lääketieteen asiantuntijat taas pitivät ainakin korsetin vähemmän jäykkiä versioita turvallisina.

Kuva: pexels.com

1920-luvulla syntyi materiaaliltaan joustavampi konsertti, joka tarjosi kantajilleen mahdollisuuden aiempaa aktiivisempaan elämään. Pikku hiljaa korsetit saivat rinnalleen muita kehoa muotoilevia alusvaatteita. 60- ja 70-luvuilla urheilullisuus ja terveellisiin elämäntapoihin pyrkiminen tarkoitti, että korsetti hylättiin arkipukeutumisessa. Sen edustama ideaali oli kuitenkin sisäistetty. Korsetin sijaan naiset kääntyivät ruokavalion, liikunnan ja plastiikkakirurgian puoleen saadakseen ihanteiden mukaisen vartalon.

Korsetti nykymuodissa

Tänä päivänä korsetti on laajemmin käytössä erilaisissa fetissi- ja burleskipiireissä. Vaikka korsetti ei enää kuulu naisten arkipukeutumiseen, ei sen estetiikka ole koskaan täysin kadonnut muotimaailmasta.

70-luvulla Vivienne Westwood omaksui korsetin osaksi punk-estetiikkaansa. 80-luvulla korsetti näkyi Jean-Paul Gaultierin ja Thierry Muglerin suunnittelussa. Ja kukapa voisi unohtaa Madonnaa, joka teki Gaultierin vaaleanpunaisesta satiinikorsetista ikonisen muoti-ilmiön Blond Ambition-kiertueensa aikana.

Korsetin perintö näkyy nykymuodissa sellaisten suunnittelijoiden, kuten Stella McCartneyn, Yves Saint Laurentin, Tom Fordin ja Nicolas Ghesquièren kädenjäljessä. Korsettimainen räätälöinti sekä vaatteiden päälle kerrostettu korsetti ovat horjuttaneet, mutta tuskin täysin poistaneet, korsetin alkuperäistä roolia pukeutumisessa.

Kuva: pexels.com

Viime aikoina korsetti on ollut esillä paitsi pukudraamoissa, muun muassa Kardashianien aktiivisesti mainostamien waist trainer-liivien ansiosta. Naisellisen seksuaalisuuden symboli elääkin jälleen uutta nousukautta.

Voguen mukaan Netflixin Bridgerton on tavoittanut jo 63 miljoonaa kotitaulotta. Se on näkynyt myös vaatemyynnissä. Ostospalveluja tarjoavat sivustot, kuten Like To Know It ja Lyst, raportoivat korsettiin liittyvien hakujen lisääntyneen yli 100 prosenttia sen jälkeen, kun Bridgerton sai ensi-iltansa joulupäivänä. Niin ikään eBayn tuore data osoittaa, että kiinnostus korsetteja kohtaan on kasvanut sarjan jälkeen. Sosiaalisessa mediassa kiinnostus aikakausipukeutumista kohtaan on synnyttänyt aihetunnisteen #regencycore. Näyttääkin siltä, että vaikka viime vuonna muotimaailmaa dominoivat mukavat verkkarit, vuodesta 2021 on tulossa korsettien vuosi.

Lähde: Vogue UK