OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Pixabay

Onko pelaaminen kuumin ala, mitä tulee brändiyhteistyöhön nykyään?

Viime aikoina on nähty videopelaamisen suosion voimakas kasvu. Oma osansa tähän on ollut elektronisen urheilun eli e-urheilun tai e-sportin suosiolla. Suosio on tehnyt myös videopalaamisesta kiinnostavan kentän, mitä tulee brändiyhteistyöhön.

Pelaaminen on noussut huomion kohteeksi viime vuosina

Olemme nähneet, miten pelaamisesta on tullut valtavirtaa viime vuosien aikana. Periaatteessa tämän ei pitäisi olla mikään yllätys, sillä pelaamisella on pitkät perinteet. Esimerkiksi Suomessa nähtiin 1980- luvun lopun ja 1990-luvun alun paikkeilla todellinen konsolipelaamisen buumi, joten peli-innostus ei ole uusi asia. Voi varmasti sanoa, että tuolloin luotiin pohjaa tulevalle pelikulttuurille sekä myös pelisuunnittelijoille, joista monet saivat varmasti ensikosketuksen pelaamiseen tuolloin.

Teknologian kehittyessä se muutti myös pelaamista peruuttamattomalla tavalla. Siinä missä aiemmin pelattiin konsoleilla ja tietokoneilla ilman nettiä, internet mullisti moninpelin. Internetin vaikutuksen myötä pelaaminen itsessään sai myös uusia muotoja, sillä nettikasinoiden, kuten Netent (games.netent.com/fi/ilmaiskierroksia)-sivuston kaltaisten kasinoiden määrä kasvoi huomattavasti. Uuden teknologian myötä myös näiden sivustojen pelikokemuksesta tuli entistä sujuvampi ja ne olivat entistä useamman ihmisen ulottuvilla – enää ei ollut tarpeen mennä kivijalkakasinolle autenttisen pelikokemuksen saamiseksi. Pelaamisen käsite sai siis uusia alalajeja.

Pelaamisesta tulee entistä suositumpaa

Yksi keskeisiä tekijöitä, jotka nostivat pelaamisen yhä suurempaan suosioon, ovat olleet pelivideoiden tekijät. Idea on yksinkertainen: videopelaaja tekee striimiä, eli live-lähetystä, pelisessiostaan esimerkiksi Twitchiin tai YouTubeen ja kiinnostuneet ihmiset seuraavat tätä. Tätä kautta pelaamisesta saivat tietoa myös sellaiset, jotka eivät välttämättä pelanneet itse. Tämän voi varmasti laskea olleen esiaskel e-urheilulle, joka alkoi vähitellen kehittyä.

Mitä on e-urheilu?

Lyhyesti sanottuna e-urheilu on pelaamista kilpailumielessä siten, että muu elämä on rytmitetty tukemaan pelaamisessa menestymistä. Siinä mielessä kyseessä on samanlainen metodi kuin kilpaurheilussa. E-urheilussa on myös tosielämästä tuttuja lajeja, kuten vaikka rallicross, jossa jaetaan maailmanmestaruus myös digitaalisessa muodossa.

E-urheilun menestyksestä kertoo se, että se on kohta suositumpaa seurattavaa, kuin monet perinteiset lajit. Viime vuonna e-urheilun katsojamäärän ennakoitiin ylittävän puolen miljardin rajan. Suosion on helppo ennustaa kasvavan. Tämä tekee jo pelkästään e-urheilusta houkuttelevan kohteen brändiyhteistyölle.

E-urheilu houkuttelee isoja tuotemerkkejä

Brändien yhteistyö e-urheilussa on ollut kasvussa viime vuosina. Siihen ovat menneet mukaan myös todella merkittävät yritykset. Esimerkiksi Nike ilmoitti muutama vuosi sitten yhteistyöstä Legends Pro Leaguen kanssa ja toimi kiinalaisen kilpapelaamisliigan virallisena kumppanina kenkien ja vaatteiden saralla. Lisäksi esimerkiksi ranskalainen Louis Vuitton on tehnyt yhteistyötä Riot Gamesin kanssa, muotitalo nimittäin suunnitteli vuoden maailmanmestaruuskisojen 2019 palkintovitriinin. Lisäksi e-urheilujärjestö Fnatic oli yhteistyössä luksusmerkki Guccin kanssa: vaatemerkki julkaisi sataan kappaleeseen rajatun erän kelloja, joita myytiin ainoastaan Guccin verkkokaupan kautta. Kellon mainoksessa esiintyi e-urheilun tähtiä ja kellot myytiin loppuun alle 48 tunnissa. Lisäksi e-urheilussa ovat olleet mukana mm. Ralph Lauren, Armani Exchange, Puma ja Adidas. 

Brändit tulevat mukaan myös peleihin

E-urheilu ei ole ainut pelaamisen osa-alue, mihin eri brändit ovat lähteneet mukaan. Esimerkiksi englantilainen luksusmerkki Burberry on ollut yhteistyössä mobiilipeli Honor of Kingsin kanssa, johon se on julkaissut eksklusiivisia designejä. Esimerkiksi pelin sankarittaren kaksi uutta lookkia olivat saaneet inspiraatiota Burberryn vuoden 2021 kevät/kesäkokoelmasta. H&M puolestaan on ollut yhteistyössä Animal Crossing: New Horizons -pelin kanssa. Gucci taas oli yhteistyössä Robloxin kanssa, ja se esiintyi yllättäen puutarhassa, joka oli osa pelin digitaalista maailmaa.

Onko pelaaminen siis se kuumin alue brändiyhteistyölle?

Tähän kysymykseen on vaikea vastata, sillä on myös muita kuumia aloja brändiyhteistyölle, mutta pelimaailma on ehdottomasti yksi kuumimmista. Tämän kertoo se, että todella isot brändit ovat lähteneet mukaan pelimaailmaan.