OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Nousseet elintarvikehinnat näkyvät jouluruokavalinnoissa

Elintarvikehintojen nousu ajaa yli puolet suomalaisista tarkastelemaan jouluruokaostoksiaan ja tekemään säästöjä niiden kohdalla, kertoo OP:n teettämä kyselytutkimus.

OP Ryhmän teettämän ja Taloustutkimus Oy:n toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan 34 prosenttia kyselyyn vastanneista pyrkii säästämään jouluruokaostoksissaan, 9 prosenttia vastanneista kertoo joutuvansa tinkimään tavanomaisista jouluruokaostoksistaan jonkin verran ja 7 prosenttia vastanneista kertoo joutuvansa tinkimään ostoksistaan paljon. 4 prosenttia vastanneista kertoo, etteivät heillä riitä rahat jouluruokaan.

– Vaikka joulukauppa näyttääkin pirteältä alustavan ostosdatan perusteella, yhä useampi perhe kohtaa taloudellisia haasteita ja muuttaa ostokäyttäytymistään nousevien hintojen seurauksena. Tutkimuksen pohjalta joka toinen vastaajista aikoo säästää joulupöydässään tänä vuonna, OP:n arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura sanoo.

Ruokaan liittyvät säästötoimenpiteet ovat nähtävissä myös ravintolakäyntien kohdalla. Jopa 41 prosenttia vastaajista uskoo joutuvansa säästämään ravintola- ja kahvilaruokailussa tulevan talven aikana.

Tavarakaupassa ei nähtävissä suurta muutosta viime vuoteen

Vuoden vilkkain ostosaika käynnistyy usein marraskuun lopulla vietettävästä Black Friday-ostospäivästä ja jatkuu jouluun saakka.

OP:n korttidatan mukaan tämän vuoden Black Fridayn verkkomaksupainike- ja maksukorttitapahtumat kasvoivat euromääräisesti 3,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tämän vuoden maltillisen kasvun selittivät osin nousseet kuluttajahinnat. Inflaatiolla on vaikutuksensa myös joulukaupan näkymiin.

– Joulun tavarakauppa näyttää käyvän viime vuoden tapaan. Rahaa tavaroiden ostamiseen käytetään suurin piirtein saman verran kuin viime vuonna, mutta inflaatiosta johtuen samalla rahalla saa vähemmän lahjoja, OP:n senioriekonomisti Tomi Kortela sanoo.

OP Ryhmän lokakuussa 2022 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 15–79-vuotiaita suomalaisia (n=2369) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 2,0 prosenttiyksikköä.

Lähde: OP Ryhmä