OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Miksi ihonhoitotuotteiden teho tuntuu laantuvan?

Kuten mikä tahansa rakkaustarina, kaikki alkaa ihastumisesta. Mitä enemmän aikaa vietetään yhdessä, sitä syvemmiksi tunteet muuttuvat. Ennen pitkään suhde kuitenkin menettää kipinänsä. Yhtäkkiä uusia houkutuksia tuntuu olevan kaikkialla. Puhumme tietenkin suhteestamme kosmetiikkaan. Markkinat ovat täynnä erilaisia ihonhoitotuotteita, joiden joukosta Sen oikean löytäminen vaatii lukuisia ensitreffejä. Tutkimuksen mukaan moni meistä ei sitoudu lainkaan kestosuosikkeihin, vaan vaihtaa tuotteita säännöllisesti. Toki hyllyn ääressä on helppo ihastua aina uusiin, kauniisiin pakkauksiin, mutta kenties suurin syy, miksi katseemme alkaa harhailla, on se, että tuotteiden teho tuntuu ajan myötä hiipuvan.

Lääketieteen termillä, takyfylaksialla, tarkoitetaan lääkkeen tehon heikkenemistä, kun eli elimistö tottuu lääkitykseen ja annosta joudutaan lisäämään. Vogue UK:n mukaan termi pätee myös ihonhoitoon.

– Takyfylaksia tapahtuu, kun iho kehittää sietokyvyn vaikuttavalle aineelle ja tarvitaan aina vain suurempi pitoisuus samojen tulosten saavuttamiseksi. Ilmiöstä puhutaan usein psoriaasin tai ekseeman hoidossa käytettyjen steroidivoiteiden kohdalla, mutta se pätee myös moniin muihin ainesosiin, kuten retinoliin ja salisyylihappoon, kertoo tohtori Hiba Injibar lehdessä.

Ihon kotihoitoon on viime vuosina ilmestynyt yhä voimakkaampia tuotteita ja asiantuntijat kehottavatkin kuluttajia lisäämään aktiivisten ainesosien pitoisuuksia hitaasti ja varovasti, jotta iho ehtii totuttautua. Esimerkiksi retinoli voi aiheuttaa aluksi punoitusta ja hilseilyä iholla. Oireet rauhoittuvat, kun iho oppii sietämään tuotetta. Se, että oireilu loppuu, ei kuitenkaan ole huono asia.

– Tämä ei ole merkki retinolin tehottomuudesta, vaan pikemminkin siitä, että iho on vahvistunut ja toimii nyt tehokkaammin. Vaikka haluamme tuotteiden parantavan ihomme laatua, ne pystyvät siihen ainoastaan tiettyyn pisteeseen asti. Sen jälkeen niillä on ylläpitävä rooli, selittää asiantuntija Debbie Thomas.

Malttia peliin

Thomas muistuttaa, että iho ei nauti jatkuvasta muutoksesta, vaan se saattaa jopa ärtyä uusien tuotteiden tulvasta. Iho nauttii rutiineista. Itse asiassa, juuri pitkäjänteisyys palkitaan ihonhoidossa.

– Ihon uusiutumissykli on keskimäärin 5–6 viikkoa. Sitä lyhyemmässä ajassa uusilla soluilla ei ole ollut mahdollisuutta kypsyä, nousta pintaan ja pudota. Suosittelen siis aina odottamaan vähintään kuusi viikkoa ennen tuotteiden vaihtamista. Et näe tuotteen vaikutuksia, ennen kuin sykli on päättynyt, tohtori Injibar muistuttaa.

Aktiivisten ainesosien, kuten retinolien ja peptidien kanssa Thomas suosittelee malttamaan vieläkin pidempään.

– Näiden ainesosien kohdalla oikeiden tuloksien näkyminen vie noin yhdeksän kuukautta. Ihosi pitää johdonmukaisuudesta. Jos haluat vaihtaa tuotteita, tee se vähitellen ja vaihda vain yksi tuote kerrallaan.

On syytä muistaa myös, että se, miten säilytämme tuotteita, vaikuttaa niiden tehoon. Monet tehoaineet ovat epävakaita ja hajoavat nopeasti altistuessaan ilmalle ja auringolle.

– Jos niitä säilytetään suorassa auringonvalossa, tuote lämpenee ja aktiiviset ainesosat hajoavat, eli tuote ikääntyy nopeammin. Siksi monet valmistajat suosivat tummia pakkauksia, jotka auttavat suojaamaan tuotetta UV-säteiltä, huomauttaa kosmetologi Chelseé Lewis.

Lopulta, yksi syy sille, miksi oma ihonhoitorutiini ei tunnu enää tehoavan niin kuin ennen, on yksinkertaisesti aika. Iho elää koko ajan, eikä sitä voi hoitaa samalla tavalla vuodesta toiseen.

– Ihomme muuttuu ikääntymisen, hormonitoiminnan ja vuodenaikojen mukaan, joten on järkevää aina ajoittain arvioida, vastaako nykyinen rutiini sen hetkisiä tarpeitamme… Tuote, jonka nimeen vannoit kolmikymppisenä, ei välttämättä sovi sinulle enää 40-vuotiaana, Thomas muistuttaa.

Lähde: Vogue UK, Statista