OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Autolla luisuttelu ja muu tonttuilu ei kuulu tieliikenteeseen

Suomessa on ELY-keskuksen mukaan havaittavissa ilmiö, jossa autolla luisutellaan ja videomateriaalia temppuilusta jaetaan sosiaalisessa mediassa. Pahimmillaan temppuilu vaarantaa kuljettajan lisäksi niin matkustajien kuin reitille osuvien sivullisten turvallisuuden.

Luisuttelu, linttaaminen tai sladittelu tarkoittavat kaikki ajoneuvon perän huljuttamista niin, että menopeli menee tarkoituksellisesti sivuluisuun. Kouvolassa on huolestuttu ilmiöstä, jossa temppuilua myös kuvataan ja jaetaan sosiaalisessa mediassa.

– Vaikka omaisi tehokkaan ja tuunatun auton, jolla haluaa kilpailla ja näyttää kavereille, ei tällainen pelleily kuulu liikenteeseen. Toimintaa ei myöskään kannata tukea: ei matkustajana autossa tai somessa tykkäämällä, ruotii Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tarja Korhonen.

Matkustaja voi vaikuttaa kulun turvallisuuteen

Auton kyydissä olevat voivat vaikuttaa sekä omaan että muiden turvallisuuteen puuttumalla tarvittaessa kuljettajan ajotapaan, nopeuteen ja huolehtimalla että kaikilla autossa on turvavyöt kiinni. Korhonen rohkaisee sanomaan ääneen, jos kaverin kyydissä pelottaa.

Liikenneturvan kysely vahvistaa sen, että moni nuori kuljettaja suhtautuu myönteisesti matkustajalta saamaansa palautteeseen. Kolme neljästä nuoresta (15–24-vuotiaista) kokee, että matkustajan olisi hyvä kertoa, jos häntä pelottaa kuljettajan kyydissä, ja vastaavasti fiksusti toimivaa kuljettajaa kannattaa kiittää ja kannustaa jatkamaan samaan malliin.

– Myös vanhempien on hyvä olla kiinnostunut nuortensa elämästä ja kysellä mitä heidän vapaa-ajallaan tapahtuu ja millainen autoilukulttuuri kaveriporukassa on. Yhdessä nuoren kanssa voi pohtia, miten riskialttiista tilanteesta voi päästä fiksusti pois. Ryhmäpaineenkin alla kannattaa olla oman turvallisuutensa puolesta rohkea ja itsekäs, Korhonen evästää.

Törmäys kylki edellä voi koitua kohtalokkaaksi

Liikenneympäristössä on paljon vaarallisia paikkoja törmätä: rakennuksia, siltapilareita, kiviä, kallioleikkauksia, valaisinpylväitä jne. Jos törmäys tapahtuu sivuluisussa, suurin voima kohdistuu auton kylkeen.

– Autojen kori ja turvalaitteet kuten turvavyöt ja turvatyynyt, on suunniteltu erityisesti edestäpäin tapahtuvien törmäysten varalta. Auton ovet ja kyljen pilarit ovat ohuita ja heikkorakenteisempia. Kylki edellä törmätessä auto ei suojaa matkustajia juurikaan, vaan pahimmillaan auto ja sen sisällä olijat voivat rusentua, korostaa Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuustyöryhmän puheenjohtaja Janne Saarikoski Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta.

Poliisi puuttuu luisutteluun tiukasti

Ajoneuvolla luisuttelija saattaa syyllistyä tarpeettomaan ja häiritsevään ajoon, josta aiheutuu vaaraa toisen turvallisuudelle. Tällöin asiaa käsitellään liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuljettajalle kirjataan temppuilusta päiväsakkoja.

– Oman ja kanssamatkustajien turvallisuuden vaarantamisen lisäksi myös paikalle osuvia sivullisia saattaa jäädä holtittomasti etenevän auton alle. Driftailu ja linttaaminen ei ole sallittua edes parkkipaikoilla. Partiot puuttuvat siihenkin. Suljetuilla ajoradoilla voi kokeilla luisuttamista, liikenteeseen temppuilu ei kuulu, toteaa komisario Jukka Tylli Kaakkois-Suomen poliisilaitokselta.

Lähde: Kaakkois-Suomen ELY-keskus