Sähköpostipalveluja on tarjolla monenlaisia. Niistä jotkut ovat täysin ilmaisia, toiset taas maksullisia. Sähköpostipalvelu kuuluvuu monen päivään niin töissä kuin vapaalla, mutta yksilön ja yrityksen tarpeet saattavat poiketa toisistaan paljonkin. Siksi palveluntarjoajaa valitessa on hyvä pysähtyä oikeasti miettimään, millaisia odotuksia sähköpostille oikeastaan on. Hostingpalvelu Wepardi listasi asiat, jotka kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon.
Yksityisyys ja tietoturva
Ilmaispalvelut ovat kehittyneet vuosien varrella. Ilmaiset sähköpostit, kuten Googlen Gmail ja Microsoftin Outlook.com, riittävät usein palvelemaan yksityisen henkilön arkiviestinnän tarpeita. Ilmaisissa palveluissa on kuitenkin paljon eroja ja niiden kohdalla kannattaa aina miettiä yksityisyyttä ja tietoturvaa. Jotkut ilmaispalvelut torjuvat roskaposteja ja kalasteluyrityksiä paremmin kuin toiset, eli taakka tietoturvasta voi langeta hyvinkin raskaasti käyttäjän omille harteille.
Lisäksi tulee muistaa, että myös ilmaiset palvelut tekevät bisnestä. Ne myyvät käyttäjän tietoja mainostajille.
Riittävästi tilaa ja ominaisuuksia
Sähköpostit tarvitsevat tilaa, joten palvelua valitessa on hyvä selvittää, minkä verran tallennustilaa kukin niistä tarjoaa. Jos vanhat sähköpostit halutaan säilyttää tallessa, tarvitaan tilaa luonnollisestikin enemmän. Ilmaisissa palveluissa tallennustila on monesti rajalllinen. Toisaalta esimerkiksi Gmail tarjoaa jopa 15GB tallennustilaa, joten asiaan on hyvä tutustua etukäteen.
Maksava asiakas saa tietenkin helpommin omia tarpeitaan vastaavan tallennustilan sekä lisää tilaa tarpeen niin vaatiessa.
Monelta palveluntarjoajalta löytyy sähköpostin kylkeen myös muita palveluja. Esimerkiksi sähköpostin ja kalenterin yhdistäminen voi helpottaa arkea. Siksi on järkevää tarkistaa aina etukäteen, mitkä sähköpostipalvelut tarjoavat juuri sinulle sopivia lisäpalveluja. Maksuttomista palveluista Gmailin saa yhdistettyä helposti muihin Googlen tuotteisiin, mutta yleisesti ottaen maksullisissa palveluissa on yleensä enemmän räätälöintivaraa. Niissä asiakas saa yleensä myös laadukkaampaa asiakaspalvelua, joka opastaa eri ominaisuuksien käyttöön sekä tarjoaa apua vikatilanteissa.
Ammattimainen sähköposti
Kuten sanottu, tavallinen tallaaja pääsee ilmaispalveluidenkin kanssa jo pitkäll. Yrityssähköpostin ei sen sijaan tulisi koskaan olla gmail- tai hotmail-päätteinen. Ilmaissähköpostista lähetetty viesti vain herättää asiakkaan epäluulot ja viestit päätyvät suoraan roskakoriin. Omalla verkkotunnuksella varustetun sähköpostiosoitteen tulisi aina olla yksi yrityksen ensimmäisistä hankinnoista, sillä se antaa yrityksestä luotettavan kuvan.
Sähköpostiosoitteen omalla verkkotunnuksella saa käyttöön helposti esimerkiksi Wepardin kautta. Sähköpostipalvelun tilaaminen on edullinen ja tärkeä sijoitus mille tahansa yritykselle.
Mikäli yrityksen on tarkoitus sähköpostin lisäksi laittaa myös kotisivut pystyyn, kannattaa palveluntarjoajan kanssa keskustella webhotellista.
Lähde: Wepardi
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä