OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Suomessa avataan Viron modernismin klassikon Adamson-Ericin suurnäyttely

Adamson-Eric. Koristelautanen. 1937. Posliini, posliininmaalaus. Viron taidemuseo

Lauantaina 19.10. klo 14.00 Järvenpään taidemuseossa avataan näyttely Viron taiteen klassikko Adamson-Eric: monipuolinen modernisti. Viron taiteen merkittävimpiin klassikoihin kuuluvan Adamson-Ericin tuotantoa esittelevä näyttely on valmistunut Adamson-Ericin museon ja Järvenpään taidemuseon yhteistyönä, ja se on osa Viron taidemuseon 100-vuotisjuhlaohjelmaa.

Adamson-Eric (1902‒1968) on Viron modernismin historian valovoimaisimpia edustajia, josta tuli legenda jo eläessään. Hän oli lahjakas ja poikkeuksellisen monipuolinen taiteilija – yhtä vahva maalaustaiteessa kuin lähes kaikilla taideteollisuuden ja suunnittelun alueilla. Hän oli myös aktiivinen ja rohkea sanankäyttäjä Viron taide-elämässä, loistava seuraihminen, taidepoliitikko ja taide-elämän organisoija sekä sodanjälkeisenä aikana erittäin arvostettu ja moniin sukupolviin vaikuttanut taideopettaja. Adamson-Ericin runsaassa tuotannossa heijastuu ilmeikkäästi Viron maalaustaiteen ja taideteollisuuden kehitys yli neljän vuosikymmenen ajalta.

Adamson-Eric
Dekoratiivne maal. 1967
Õli, puitkiudplaat
Eesti Kunstimuuseum

Adamson-Ericin maalaustaiteelle on ominaista herkkä värintaju, hienovireisyys ja tyylikäs henkevyys. Taiteilijan esteettisten näkemysten ja käsialan muotoutumiseen vaikutti ratkaisevasti ranskalainen maalauskulttuuri. Aikakauden tyylisuunnat saivat hänen maalauksissaan omaleimaisen tulkinnan. Viron taideteollisuudessa Adamson-Ericistä voi puhua edistyksellisenä tienraivaajana, joka ajatustavallaan, tuoreella lähestymisellään ja omaperäisellä kuvastollaan avasi uusia kehityssuuntia Viron keramiikkaan, posliininmaalaukseen, nahka- ja metallitöihin ja tekstiilitaiteeseen. Hänen kädenjäljelleen muotoilijana on ominaista hyvä materiaalintaju, rohkeat väriratkaisut ja dynaaminen koristelu.

Järvenpään taidemuseon näyttely on kaikkien aikojen suurimpia Adamson-Ericin taiteen esittelyjä. Esillä on lähes 500 teosta – maalauksia, koruja, keramiikkaa, nahka- ja metallitöitä, huonekaluja ja tekstiilejä. Näyttelyssä on myös harvinainen mahdollisuus nähdä samalla kertaa kaikki kolme Pariisin maailmannäyttelyyn 1937 tehtyjen luonnosten mukaan valmistettua mattoa, jotka ovat muutoin esillä Adamson-Ericin museossa, Viron pankissa ja ulkoministeriön salissa.

Näyttely on osa Adamson-Ericin museon ja Järvenpään taidemuseon laajempaa yhteistyöhanketta, ja sillä juhlistetaan Viron taidemuseon 100-vuotisjuhlavuotta. Syyskaudella 2019 Tallinnassa on esillä Järvenpään taidemuseon näyttely Kylässä, joka esittelee Eero Järnefeltin ja Venny Soldan-Brofeldtin tuotantoa, ja Järvenpään taidemuseossa esitellään nyt vastavuoroisesti Adamson-Ericin tuotantoa.

“Uskon, että museoidemme hyvän yhteistyön ja ennen kaikkea Järvenpään taidemuseoon tuodun Adamson-Ericin näyttelyn ansiosta suomalainen yleisö saa oivan tilaisuuden tutustua paremmin Viron taiteeseen ja taidehistoriaan. Näin suurenmoisen ja monipuolisen taiteilijan värimaailma ja taide-esineet tekevät varmasti suuren vaikutuksen kävijöihimme”, toteaa Järvenpään taidemuseon museopalveluiden päällikkö Hanna Nikander.

“Kulttuuri on aina ollut vahva silta Viron ja Suomen välillä. Toivomme, että tämän näyttelyn kautta Adamson-Eric, yksi Viron taidehistorian merkittävimpiä ja monipuolisimpia taiteilijoita, tavoittaa monia taiteen ystäviä myös Suomessa,” lisää näyttelyn kuraattori Kersti Koll.

Näyttelyssä on esillä töitä Viron taidemuseon maalauskokoelmasta ja Adamson-Ericin museon kokoelmasta kuten myös Tarton taidemuseon, Viron taideteollisuus- ja designmuseon sekä Viron pankin museon kokoelmista.

Näyttelyn avaavat Viron taidemuseon pääjohtaja Sirje Helme ja Viron Suomen-suurlähettiläs Harri Tiido.

Näyttely on esillä 2. helmikuuta 2020 saakka.

Näyttelyn kuraattori: Kersti Koll (Adamson-Ericin museo)

Koordinaattori: Hanna Nikander (Järvenpään taidemuseo)

Näyttelyarkkitehti: Tiit Jürna