OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Formel 1 - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis von Russland 2020. Valtteri Bottas Formula One - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Russian GP 2020. Valtteri Bottas

“Katsoin ensimmäisen kisani täällä” – Toto Wolff kertoo ajatuksistaan tulevasta F1-viikonlopusta

Formula 1-sarja palaa Saksan Nürburgringille vuosien tauon jälkeen. Viimeksi legendaarisella ja osittain vaarallisella radalla on ajettu vuonna 2013, jolloin Red Bull-Renaultin Sebastian Vettel vei ykkössijan. Nyt tiimit palaavat radalle ja saimme muutaman kommentin Mercedeksen tallipäälliköltä Toto Wolffilta aiheeseen liittyen.

“Olemme erittäin innoissamme palatessamme Nürburgringiin. Se on ikoninen kilparata, jolla on tärkeä osa Mercedes-kilpailun historiaa. Legenda hopeasta nuolesta (Silver Arrows) syntyi jo vuonna 1934, ja olemme erittäin ylpeitä siitä, että olemme lisänneet muutaman luvun tähän rikkaaseen perintöön”, kertoo Wolff. Silver Arrows oli median antama lempinimike Mercedeksen tiimille, joka kantaa vieläkin.

“Nürburgring tuo myös minulle henkilökohtaisia muistoja: Katsoin ensimmäisen kisani täällä, missä rakastin moottorikilpailuja. Olen myös kilpaillut täällä monissa kisoissa ja jopa yrittänyt Nordschleifen kierrosennätystä vuonna 2009, mikä ei ollut paras ideani. Joten nautin aina palaamisesta Ringiin”, jatkaa Wolff.

Wolff kertoo myös, miten Mercedes valmistuu viikonloppuun. “Itse kilpailuviikonloppuna tiedämme myös, että Eifelin sää voi olla varsin haastava tänä vuodenaikana. Sen ennustetaan olevan kylmä, sateinen ja tuulinen – mikä voi tehdä kilpailun hyvin arvaamattomaksi. Rata on vaativa monipuolinen testi autolle, siinä on useita kulmatyyppejä ja nopeuksia; ympäristöolosuhteissa on hauska haaste mukauttaa W11 parhaiten radan vaatimuksiin. Tulee jännittävä viikonloppu.”

Huomioita radasta:

Nürburgring tarjoaa hyvän kokonaistestin auton suorituskyvylle, koska se sisältää laajan valikoiman kulmanopeuksia ja profiileja – suurista nopeuksista, hitaista hiusneuloista ja mutkikkaista chicaneista.

Nürburgringin aaltoilut ovat yksi sen silmiinpistävimmistä piirteistä, ja korkeuden muutos on suuri. Itse asiassa korkeimman pisteen (lähtö / maali suora) ja alimman pisteen (käännös 7) ero on noin 55 metriä.

Moderni Nürburgringin kuopan suora on sijoitettu samaan paikkaan kuin vanhan Südschleifen lähtö- / maalisuora, jota ei enää ole. Suurin osa Südschleifen entisestä ulkoasusta on nyt yleinen tie.

”Uuden” Nürburgring-radan avaamista 12. toukokuuta 1984 vietettiin näyttelykilpailulla, jossa 16 F1-kuljettajaa – sekä kuluneelta että sen hetkiseltä vuodelta – ja neljä paikallista kuljettajaa kilpailivat identtisillä Mercedes 190E 2.3-16 -autoilla. F1-tulokas Ayrton Senna voitti kilpailun, juuri edellä Niki Laudaa – joka aloitti kentän takaosasta.

Kääntö 7 on yksi radan haastavimmista osista, koska kulma on melko voimakkaasti kaareva ja antaa kuljettajien kuljettaa enemmän nopeutta sen läpi. Kääntymisen 7 lähestymis- ja jarrutusalue on kuitenkin alamäkeen, mikä voi saada kuljettajat jarruttamaan liian myöhään tai ylittämään jarrutusalueen.

Yksi kaikkien Eifel Grand Prix -viikonloppuun lähtevien tiimien suurimmista haasteista on radan pinta ja miten se on kehittynyt ajan myötä, koska renkaiden saaminen toimimaan ja käyttöikkunan ymmärtäminen ovat ratkaisevan tärkeitä suorituskyvyn vapauttamiseksi radalla. Tämä tekee perjantain harjoitusten kierroksista vieläkin tärkeämmät.

Toinen keskeinen tekijä viikonloppuna on sää ja erityisesti lämpötila – keskimäärin vain 9 ° C lokakuussa Nürburgringissä. Tämä tuo omat ainutlaatuiset haasteet renkaille.

Kääntö 1 on radan hitain kulma, kulkemalla vain 80 km / h, mutta sattuu olemaan myös yksi mielenkiintoisimmista, koska rata laajenee ja avautuu huomattavasti, jolloin kuljettajat voivat ottaa erilaisia ​​ajolinjoja ja tehdä ohituksia.