Malli Yumi Nu on liittynyt Ashley Grahamin ja Paloma Elsesserin kaltaisten naisten rinnalle ajamaan muotimaailmaan monimuotoisuutta. Nu oli muun muassa ensimmäinen aasialais-amerikkalainen pluskoon malli kuuluisassa Sports-Illustrated-lehdessä ja hänestä on tullut nopeasti yksi alan tunnetuimmista kasvoista. Tällä hetkellä 24-vuotias kaunotar tähdittää Voguen syyskuun numeron kantta.
Nu kertoo muotilehdessä päätyneensä alalle hyvin nuorena, mutta muodin kapea kauneusihanne selvisi kävi hänelle nopeasti selväksi.
– Äitini työskenteli alalla nuorempana ja minusta tuli malli jo vauvana. Se ei tosin kestänyt kauaa, koska itkin paljon! Palasin malliksi 12-vuotiaana, jolloin muodissa ei juuri näkynyt kurvikkaita vartaloja. Vaikka aivoni eivät olleet vielä täysin kehittyneet, kun minulle sanottiin, että olisin juniori-pluskoon malli, päätin lopettaa. Muotiteollisuus ei ollut lähelläkään sitä, mitä se on nykyään. Se oli todella turhauttavaa.
Nu on iloinen siitä, että hän on saanut todistaa läheltä valtavia edistysaskelia, joita muotiteollisuudessa on viime vuosina otettu.
– Yksi kauneuden standardi oli pitkään yliedustettuna. Varttuessani valkoisessa naapurustossa tunsin olevani ulkopuolinen, enkä fyysisesti sulautunut joukkoon. Ja jos menin ostoskeskukseen ostoksille, kaikki tuntui edustavan yhtä ja samaa kokoa, yhdennäköisiä kasvoja ja hiuksia. Nuorten on vaikea tuntea kuuluvansa joukkoon ja tuntea olonsa kauniiksi, hän toteaa.
Nykyään mediassa näkyy yhä enemmän eri kokoisia ja värisiä naisia, mutta tehtävää on vielä paljon. Nu tietää, että monet kokevat yhä jäävänsä yhä aliedustetuiksi.
– Haluan taistella sen puolesta, että kaikki ihmiset ovat edustettuina, koska tiedän, miten eristetyksi voit tuntea olosi, jos omannäköistäsi vartaloa ei näy missään, hän sanoo.
Ajattelutavat uusiksi
Nu muistuttaa, että monimuotoisuuden vaikutukset menevät paljon pintaa syvemmälle. Erinäköisten vartaloiden juhlistaminen julkisilla foorumeilla edistää tervettä kehonkuvaa ja auttaa naisia hyväksymään itsensä.
– Olisihan se mahtavaa, jos olisimme riittävän vahvoja ymmärtämään, että olemme hyviä omina itsenämme, mutta media ja kaikki se, mitä kohtaamme päivittäin, vaikuttavat meihin. Kun näet mainostaululla tai aikakausilehdessä jonkun, joka näyttää sinulta, se luo yhteenkuuluvuuden tunteen. Kun näemme, että tuo henkilö on hyväksytty, ajattelemme, että myös minun on oltava hyväksytty. Se auttaa itsetuntoamme.
Vaikka muotimaailma on hiljalleen laajentanut kauneuden käsitettään, moni nainen kokee yhä jatkuvaa painetta laihduttaa. Kesään kuuluu jokavuotinen puhe kesäkuntoon pääsemisestä ja paljastavissa bikineissä keikistelyä pidetään yhä pääasiassa yhden kokoisten naisten etuoikeutena.
– Kesä tulee väistämättä. Emme voi välttyä kauteen liittyvältä puhetavalta. Meidän on alettava purkaa sääntöjä, jotka yhteiskunta on asettanut meille; meidän pitäisi aina näyttää hyvältä, etenkin kesäaikaan, eivätkä kenenkään makkarat saisi näkyä, Nu selittää.
Ulkonäköpaineet ovat vaikuttaneet naisiin psyykkisesti sukupolvi toisensa jälkeen. Alitajunnassa myllertävät paineet ja negatiiviset ajatukset heijastuvat sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin.
– Se, että tunnemme fyysisiä stressin oireita kehossamme, kun edes ajattelemme tulevaa kesää, ei ole hyväksi. Kun huomaat sortuvasi tähän, pysähdy ja liity sosiaalisessa mediassa käytävään keskusteluun. Meidän sukupolvellemme on annettu lahja, sillä äideillämme ja isoäideillämme ei ollut samanlaista tietoisuutta siitä, miten body shaming vaikuttaa meihin fyysisellä ja henkisellä tasolla. Kuinka vapaita voisimmekaan olla, jos päättäisimme olla antamatta kaikkea valtaa tällaiselle ihanteelle.
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä