OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Miksi treenaaminen voi laukaista migreenin?

Säännöllinen liikunta on osa terveellisiä elämäntapoja, mutta mikä neuvoksi, jos treenaaminen aiheuttaa päänsärkyä? Liikunta on itse asiassa melko yleinen migreenin laukaisija; Alankomaissa vuonna 2013 tehdyssä tutkimuksessa 38 prosenttia 103:sta migreenipotilaasta ilmoitti kokeneensa liikunnan laukaisemaa migreeniä, kirjoittaa Allure.

– Fyysinen rasitus on yleinen laukaiseva tekijä migreenistä kärsivillä. Yksi migreenin diagnostisista kriteereistä on, että aktiivisuus tai tietyt liikkeet voivat laukaista kohtauksen tai pahentaa kipua, selittää neurologi Joey Gee lehdessä.

Neurologi Deena E. Kuruvilla on samaa mieltä. Hänen mukaansa “valtaosa” migreenistä kärsivistä potilaista kokee suurentuneen energiankulutuksen pahentavan oireita. Hyvä uutinen on, että on olemassa monia ennaltaehkäiseviä toimia, jotka auttavat estämään migreenin puhkeamisen liikunnan jälkeen.

Miksi liikunta laukaisee migreenin?

Vaikka asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että liikunta voi aiheuttaa migreeniä, ei migreenin ja liikunnan välistä yhteyttä vielä täysin ymmärretä.

– Kukaan ei tiedä, miksi liikunta voi laukaista migreenin, Gee myöntää.

Isossa-Britanniassa toimivan Migraine Trust -järjestön mukaan treenaaminen voi toimia katalysaattorina useille migreenin tunnetuille riskitekijöille, kuten nestehukalle ja verensokerin laskulle. Liikunta voi myös hetkellsesti kohottaa verenpainetta, mikä voi niinikään laukaista migreenin.

Myös olosuhteet, joissa liikuntaa harrastetaan, voivat vaikuttaa migreenin puhkeamisen todennäköisyyteen.

– Tutkimukset ovat osoittaneet, että liikunnan aiheuttamia migreeniä esiintyy useammin silloin, kun sitä harrastetaan kuumassa tai kosteassa säässä, korkeissa paikoissa, Gee huomauttaa.

Liikunnan jälkeisen migreenin oireet eivät merkittävästi poikkea muista migreeneistä. Tavallisia oireita päänsäryn ohella ovat herkkyys valolle, äänille ja muille ärsykkeille. Geen mukaan auraoireita saattaa ilmetä useammin fyysisen rasituksen aiheuttamassa migreenissä.

Miten liikunnan jälkeistä migreeniä voidaan hoitaa ja ehkäistä?

Jos päänsärkyä esiintyy liikunnan jälkeen, on aina syytä sulkea pois muut mahdolliset syyt.

– Ensimmäinen asia on sulkea pois vaaralliset syyt. Aneurysmat, aivokasvaimet ja verenvuoto aivoissa voivat aiheuttaa liikunnan yhteydessä ilmenevää päänsärkyä, joten tarvitaan neurokuvausta ja muita diagnostisia työkaluja näiden vaihtoehtojen poissulkemiseksi, Kuruvilla selittää lehdessä.

Mikäli diagnoosi on liikunnan laukaisema migreenikohtaus, voidaan sitä hoitaa perinteisin menetelmin. Paras tapa hoitaa migreeniä on ennaltaehkäisy. Gee kehottaa välttämään raskasta liikuntaa kuumassa, kosteassa säässä, sekä kuntoilemaan hyvin ilmastoiduissa tiloissa. Myös nesteytyksestä huolehtiminen liikunnan aikana ja sen jälkeen on tärkeää. huolehtimalla nesteytyksestä.

– Akuuttiin hoitoon suosittelemme ei-steroidisia tulehduskipulääkkeitä, kuten naprokseenia. Sitä voidaan nauttia ennen treenaamista päänsäryn ennaltaehkäisemiseksi, Kuruvilla neuvoo.

On kuitenkin tärkeää muistaa, ettei liikuntaa pidä karttaa päänsärkyjen pelossa. On olemassa paljon tutkimustietoa, jonka mukaan kohtalainen liikunta voi lievittää päänsärkyä. Säännöllinen liikunta voikin olla tehokas ennaltaehkäisevä hoito migreenipotilaille. Kohtalainen aerobinen harjoittelu on migreenistä kärsiville turvallisempi valinta kuin erittäin raskas aerobinen harjoittelu.

Lähde: Allure