OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Nousitko vuoteesta väärällä jalalla? Laita huonotuulisuus kuriin aamurutiineilla

Se, miten aamu lähtee käyntiin, vaikuttaa usein koko loppupäivään. Huonosti nukuttu yö ja kiireiset aamutoimet tuntuvat vielä työpaikallakin. On selvää, että riittävä unensaanti, liikunta ja terveellinen ruokavalio edistävät hyvinvointia ja auttavat vireystilan säätelyssä. Joskus sitä kuitenkin vain nousee vuoteesta väärällä jalalla. Jokaisen kohdalle osuu huonojakin päiviä, mutta hyvä uutinen on, että pahan tuulen ehtii vielä pelastaa aamulla. Elämäntapasivu Poosh muistuttaa, että aamurutiineilla on valtava vaikutus siihen, millaisella asenteella suuntaamme päivään.

Heräsitkö väsyneenä?

Jos tunnet itsesi väsyneeksi aamulla, Poosh neuvoo aloittamaan aamun kylmällä suikulla, tai vähintäänkin lasillisella jääkylmää vettä. Paitsi että se karistaa unihiekat silmistä, kylmällä on myös lukuisia tutkittuja terveyshyötyjä. Se muun muassa vilkastuttaa verenkiertoa, jolloin aivotkin saavat paremmin happea.

Myös liikunta auttaa kehoa heräämään. Vaikka et ehtisi aamulla salille, jo pikainen venyttely tai aamukävely raittiissa ilmassa laittavat nesteet liikkeelle ja saavat ajatuksen kulkemaan paremmin.

Heräsitkö alakuloisena?

Onnellisuushormoninakin tunnettu serotoniini osallistuu mielialan säätelyyn. Jos mieli on maassa aamuisin, on hyvä muistaa, että kehon serotoniinitasoihin voi vaikuttaa myös omalla toiminnalla. Esimerkiksi luonnonvalo lisää serotoniinin vapautumista aivoissa. Siksi aamuinen auringonpaiste auttaa kohottamaan mielialaa. Kaamosaikaan apua voi saada kirkasvalolampusta.

Heräsitkö ahdistuneena?

Stressi vaivaa jokaista aika ajoin. Jos olo tuntuu heti herätessä ahdistuneelta, voivat rentoutumisharjoitukset pelastaa päivän. Hengitys on tehokas tapa vaikuttaa hermostoon. Hengitysharjoituksella voi aktivoida parasympaattista hermostoa, hidastaa sykettä ja auttaa kehoa ja mieltä rentoutumaan.

Älä myöskään tarkista sähköposteja, uutisia, tai sosiaalista mediaa heti herättyäsi. Omista vähintään ensimmäinen puolituntinen itsellesi. Herää rauhassa kahvi- tai teekupposen äärellä.

Heräsitkö yksinäisenä?

Kuorsaava kumppani voi heikentää unen laatua, joten osa meistä epäilemättä nukkuu paremmin yksin. Joillekin yksin sänkyyn meneminen kuitenkin tuntuu henkisesti raskaalta. Se, että asuu yksin, ei toki vielä tarkoita, että ihminen tuntisi olonsa yksinäiseksi. Silloin, jos yksinäisyyden tunne painaa mieltä ensimmäisenä aamulla, kannattaa miettiä, voisiko asialle tehdä jotain.

Ihminen on sosiaalinen olento ja ihmissuhteet ovat keskeinen osa hyvinvointiamme. Tarvitsemme päiviimme kohtaamisia muiden ihmisten kanssa. Yksin nukkuminen ei välttämättä ole valinta, mutta kenties kahvitreffit ystävän kanssa tai Facetime-puhelu kauempana asuvien perheenjäsenten kanssa auttavat pitämään yksinäisyyden loitolla. Harkitse myös liittymistä ryhmäliikuntatunneille, tai vietä muuten aikaa ihmisten ilmoilla, jotta sosiaaliset tarpeesi täyttyvät.

Lähde: Poosh