OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Onko järkee vai ei? Black Friday koukuttaa – näin vältät mokat ja pidät pääsi kylmänä alehuumassa

Black Fridayn alennusmyynnit lähestyvät, mutta kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa. Houkutusten keskellä on syytä pitää pää kylmänä ja ostaa sitä, mikä lisää omaa hyvinvointia ja mihin on varaa. Säästöpankin mukaan alennushuuman ei kuitenkaan pidä antaa sokaista.

– Black Friday voi olla positiivinen asia. Se mahdollistaa hyviä asioita, kun löydät tarpeellisen asian hyvällä hinnalla. Ongelmia syntyy, jos ostokseen ei oikeasti olisi varaa, mutta ei haluta jättää ”ainutlaatuista” alennusta käyttämättä tai aletaan katua ostoksia jälkikäteen, Säästöpankin pääekonomisti Henna Mikkonen selittää.

Säästöpankin vuosittaisen Säästämisbarometrin tämän vuoden tulokset paljastavat, että 60 % suomalaisista on katunut ostoksiaan jälkikäteen. Nuoret katuvat muita useammin ostoksiaan.

– Tämä on ymmärrettävää, sillä nuorella kulutuskäyttäytyminen ja oma persoona ovat vasta muodostumassa. Nuoret voivat myös ostaa enemmän sosiaalisesta paineesta, tai kun ”kaikilla muillakin on”. Nämä samat tekijät vaikuttavat kyllä ihan kaikkien ostoskäyttäytymiseen, etenkin alennusmyynneissä, Mikkonen muistuttaa.

Syytä tarkkaavaisuuteen on, sillä korttimaksutapahtumat todistavat suomalaisten innostuvan Black Fridayn alehuumassa.

– Esimerkiksi viime vuonna korttimaksutapahtumien volyymit Black Fridayna olivat lähes 30 % korkeammat ja verkkokaupan myyntivolyymit lähes viisinkertaiset lokakuun keskivertopäivään verrattuna, kertoo Netsin maajohtaja Suvi Ruoppa.

Ostopäätökseen vaikuttavat tutkitusti erilaiset psykologiset näkökulmat, joita ihminen ei aina tiedosta – tai halua tiedostaa. Moni esimerkiksi luulee olevansa kurinalainen kuluttaja, ja ajattelee että ”en tarvitse mitään, käyn vain katsomassa” ja päätyy sitten kantamaan kotiin yhtä sun toista.

– Eihän siinä ole mitään huonoa, kaikki me välillä ostamme hetken mielijohteesta. Mutta etenkin, jos ihmisellä on taloudenhallinnan kanssa haasteita tai taipumusta elää yli varojensa, voi olla parempi olla menemättä houkutusten äärelle, Mikkonen muistuttaa.

Toinen psykologinen näkökulma on katumuksen pelko. Tällöin kuluttaja ajattelee, että vastaavaa tarjousta ei tule enää ikinä.

– Esimerkiksi isot alennusprosentit tai laskurit, jotka ilmoittavat ”vain 1 tuote jäljellä”, aiheuttavat olon, että päätös on tehtävä heti. Tämä on hyvä kikka, jolla ihmiseltä otetaan harkinta-aika pois. Tässäkin tilanteessa on hyvä istua hetken alas ja miettiä, tarvitseeko tätä tuotetta oikeasti, Mikkonen lisää.

Mieti näitä alehuumassa

  • Tarvitsetko oikeasti tätä tuotetta? Jos maksaisit tuotteesta myös täyden hinnan, voit ilolla ottaa vastaan tarjouksen ja ostaa tuotteen. Mutta jos ostat tuotteen vain, koska se on nyt ”halpa”, et todennäköisesti tarvitse tuotetta ja pärjäät ilmankin.
  • Onko sinulla oikeasti siihen varaa? Muista, että Ferrari on Ferrari myös alennettuna. Kannattaa siis pohtia, oletko vain sokaistunut alennusprosentista. Katuisitko liian kallista ostosta vähän ajan päästä?
  • Lisääkö ostos hyvinvointiasi? Omien arvojen mukaan kuluttaminen lisää tutkitusti eniten omaa hyvinvointia. Jos ostos on sellainen, että se pidemmän ajan kuluessa lisää hyvinvointiasi (kuten taloudellisesti fiksu sijoitus), se voi olla hyvä ostospäätös.
  • Vastuullisuus kunniaan! Suomalaiset nuoret pohtivat muita ikäryhmiä enemmän ostostensa vastuullisuutta, ja vastuullisuuden huomiointi on kansainvälisestikin kasvussa. Mieti, onko ostoksesi vastuullinen teko, josta on iloa pitkään, vai ostatko vain ostamisen ilon vuoksi?
  • Onko tarjous oikeasti hyvä? Älä hämäänny isoista aleprosenteista tai ”vain 1 tuote jäljellä” -mainoksista. Joskus myyjä on voinut jopa nostaa tuotteen alkuperäistä hintaa ennen alennusmyyntejä, jotta alennus näyttäisi mahdollisimman isolta. Tee taustatyöt hyvin. Joskus liian hyvä alennus on liian hyvä ollakseen totta.

Lähde: Säästöpankki