OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Paranna muistiasi pienillä teoilla

Muistilla on valitettavasti taipumus heikentyä iän myötä. Reagointinopeus alkaa hidastua ja uuden oppiminen saattaa tuntua aiempaa vaikeammalta. Omilla valinnoilla ja teoilla on kuitenkin valtava merkitys vauhtiin, jolla muisti rappeutuu. Ruokavalio, uni ja stressin määrä vaikuttavat kaikki aivoihin. Aivojen terveydestä kannattaa huolehtia läpi elämän, mutta jos huomaat yhtäkkiä unohtelevasi asioita, muistia voi myös treenata.

Poosh listasi yksinkertaiset muistia tukevat ja parantavat konstit, joita kuka tahansa voi hyödyntää.

Syö antioksidantteja

Ruokavaliolla on valtavat merkitys muistiin, joten lautaselle kannattaa valita paljon aivoja helliviä ruokia. Antioksidantit edistävät keskittymiskykyä ja torjuvat solujen hapettumista taistelemalla vapaita radikaaleja vastaan. Kasvikunnan tuotteissa esiintyvät flavonoidit toimivat elimistössä antioksidantteina.

– Flavonoidit suojaavat hermosoluja vaurioilta ja puolestaan tehostavat muistia ja kognitiivisia toimintoja, sanoo hyvinvointiasiantuntija Erica Spiegelman sivustolla.

Lautaselle kannattaa siis lisätä flavonoideja sisältäviä ruokia, kuten marjoja, punakaalia, viinirypäleitä, persiljaa ja lehtikaalia.

Nuku

Uni on yksi yksinkertaisimmista, mutta keskeisimmistä työkaluistamme. Nukkuessamme aktivoituu aivojen vastine lymfaattiselle järjestelmälle, glymfaattinen järjestelmä. Se puhdistaa aivokudosta ja poistaa kuona-aineita. On olemassa jonkin verran tutkimustietoa siitä, että häiriöillä aivojen puhdistumisella saattaa olla tärkeä rooli aivorappeumasairauksien, kuten Alzheimerin taudin synnyssä.

Tarvitsemme noin seitsemän tai kahdeksan tuntia laadukasta unta yössä, jotta aivot ehtivät puhdistumaan kunnolla.

Puhu itsellesi

– Puhu ääneen, Spiegelman kehottaa.

Muistamme asiat paremmin, kun toistamme niitä ääneen. Waterloon yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että ääneen lukeminen auttaa sanoja siirtymään pitkäaikaiseen muistiimme.

Kirjoita muistiin

Aivan kuten äänen puhuminen, myös asioiden kirjoittaminen auttaa muistamisessa. Oli kyse sitten työasioista, tärkeistä ideoista, tai vaikkapa positiivisista mantroista, muistiin kirjoittaminene auttaa aivoja säilömään tiedon.

– Myös kuvien ja kaavioiden piirtäminen voi olla hyödyllistä, Spiegelman vinkkaa.

Keksi sanaleikkejä

Vaikka se saattaa tuntua typerältä, sanaleikit ja lyhenteet helpottavat asioiden muistamista.

– Ne auttavat tekemään monimutkaisista käsitteistä aivoillemme helpommin muistettavia. Akronyymien avulla kykenet myös muistamaan enemmän sanoja, Spiegelman selittää.

Harjoita mindfulnessia

Mindfulness ei ole huuhaata, vaan se on erinomainen työkalu mielen ja aivojen hyvinvointiin. Arjen kiireessä tulemme helposti unohtaneeksi asioita, mutta tietoinen läsnäolo auttaa keskittymään ja muistamaan. Eikä mindfulnessin tarvitse aina tarkoittaa tuntikausia kestävää meditaatiota, vaan sitä voi harjoittaa hyvin pienillä teoilla missä ja milloin tahansa. Pysähdy kuuntelemaan ja tutkailemaan ympäristöäsi hetkeksi, olitpa sitten lenkillä, työmatkalla tai kahvitauolla

Lähde: Poosh