OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Minkä hotelliketjun kanta-asiakasjärjestelmä on paras? Tutustuimme viiteen erilaiseen ja tällaisia ne olivat

Millainen kanta-asiakaskortti kannattaa hankkia, vai pitäisikö hankkia saman tien kaikki? Ovatko ne kaikki ilmaisia ja millaista hotelliketjua kannattaa suosia?

Autan sinua vastaamaan näihin kysymyksiin tänään. Käyn läpi muutaman eri hotellin kanta-asiakasohjelman ja kerron muutamia vinkkejä siitä, mihin kannattaa ottaa huomiota.

Katso myös samasta aiheesta Oho, mikä reissu! Teksti jatkuu videon jälkeen.

Majoitus on oleellinen osa matkaa kuin matkaa ja viime jaksossa käsittelimme sitä, miten saada hotelliyö parhaaseen hintaan. Yksi tärkeistä seikoista oli kanta-asiakkuus ja kuinka se palkitaan. Nyt pureudummekin tarkemmin siihen, millaisia kanta-asiakasohjelmia eri hotelliketjut tarjoavat ja mitkä ovat niiden hyvät, sekä huonot puolet.

Tärkeintä on muistaa, että kaikki ei sovi kaikille. Riippuen siitä, millainen matkailija ja ylipäätään kuluttaja olet, mitkä ovat sinun lähtökohtasi ja toiveesi muotoilevat sitä, millainen kanta-asiakasjärjestelmä on sinulle paras. Sanojani ei siis kannata ottaa ainoana oikeana vaihtoehtona, vaan mieti rohkeasti myös omia kokemuksiasi ja tarpeitasi.

Käsittelemme tänään yhteensä viittä erilaista kanta-asiakasjärjestelmää: Hilton Honors, Scandic Friends, Radisson Rewards, Marriott Rewards ja Scandic Friends. Laajennamme katsettamme myös Tallinkin Club Onen suuntaan, sillä monille meistä Suomi ja Baltia ovat niitä kohteita, joissa yövytään paljon. Kerron teille jokaisen kanta-asiakasohjelman perusasiat, mitä niissä tarjotaan ja suosittelenko sen hankkimista. Nämä ovat kaikki omia mielipiteitäni eivätkä edusta ketään muuta – ne perustuvat omiin kokemuksiini ja siihen, mitä olen itse kokeillut.

Aloitetaan Radisson Rewardsista!

RADISSON REWARDS

Radisson Rewards on Radissonin hotelliketjun tarjoama kanta-asiakasjärjestelmä. Radissoniin kuuluvat seuraavat hotelliketjut: Radisson Collection, Radisson Blu, Radisson, RED Radisson, Park Plaza, Park Inn by Radisson, Country Inn & Suites ja Art’otel. Meille suomalaisille tutuimmat ketjut ovat varmastikin Radisson Blu ja Park Inn by Radisson. Vaikka tämä lista saattaa tuntua turhan pitkältä, oikeastaan kanta-asiakkaana voitat, koska voit kerätä pisteitä jokaisessa listalla olevasta hotelleista.

Järjestelmässä on neljä eri tasoa. Rekisteröitymällä asiakkaaksi pääset Club-tasolle, jolloin saat käyttöösi muun muassa nämä perusedut:

  • Tarjoushinnat huoneista
  • Voit kerätä pisteitä niin majoituksesta kuin tapahtumista
  • Saat alennuksen hotellin ruoasta ja juomasta 5 prosenttia
  • Ilmainen pullovesi huoneessa

Päästäksesi seuraaville tasoille, tulee sinun täyttää seuraavat kriteerit:

  • Silver – yövy vähintään 9 yötä tai 6 kertaa
  • Gold – yövy vähintään 30 yötä tai 20 kertaa
  • Platinum – yövy vähintään 60 yötä tai 30 kertaa

Jokainen taso tuo tietysti tullessaan uusia etuja. Yksi merkittävimpiä on mainita se, että mitä korkeammalle tasolle pääset, sitä enemmän pisteitä saat jokaisesta kerätystä eurosta, jonka käytät. Samoin saat korkeammalla tasolla paremman ruoka- ja juoma-alennuksen – Platinum-tasolla se on jopa 20 prosenttia.

Platinum-tasolle on tietysti vaikea päästä, kuten olettaa saattaa, sillä 60 yötä tarkoittaa, että viettäisit kaksi kuukautta hotelleissa vuodessa. Tämä on usein mahdollista vain niille, jotka matkustavat työnsä puolesta. Radissonin kanta-asiakasjärjestelmä onkin työmatkailijoille erinomainen vaihtoehto.

Pidän Radisson Rewardsissa tietysti siitä, että sen saa ilmaiseksi. Voit kerätä pisteitä, joilla voi lunastaa niin ilmaisia hotelliöitä, huonekorotuksia ja joka lentomatkailijan ehdoton kortti, Priority Passin. Lisäksi Radisson Rewardsilla voi kerätä lentopisteitä, jolloin hyödyt myös lentoyhtiöiden eduista.

Yhtenä isona miinuksena antaisin suomalaisena sen, että en löytänyt suomenkielistä sivua. Saattaa olla, että se on jossain piilossa, mutta en onnistunut löytämään sitä.

Radissoneita on ympäri maailmaa paljon, yhteensä yli 1200 kappaletta ja hotellit ovat edustettuina vahvasti jokaisella mantereella, myös Euroopassa. Radissonin hotellit ovat usein keskeisellä sijainnilla ja tarjoavat mukavuudenhaluisille matkailijoille kaikki tarvittavat palvelut. Hotellien hintaluokat vaihtelevat paljon, joten en pysty sanomaan sitä, että millaiseen budjettiin se sopii – hinnat ovat vahvasti kiinni paikallisessa hintatasossa.

Sanoisin, että Radisson Rewards on kanta-asiakaskortti, joka kannattaa hankkia, jos aikoo yöpyä Radissonin hotelleissa.

Yksi Radissonin vahva kilpailija on Hilton, jonka kanta-asiakasjärjestelmään Hilton Honors tutustumme seuraavaksi.

HILTON HONORS

Hilton on tunnettu nimi, mutta tiesitkö, että siihen kuuluu jopa 15 hotellibrändiä?

  1. Hilton Hotels & Resorts
  2. Waldorf Astoria Hotels & Resorts
  3. LXR Hotels & Resorts
  4. Conrad Hotels & Resorts
  5. Canopy by Hilton
  6. Signia Hilton
  7. Curio -A Collection by Hilton
  8. DoubleTree by Hilton
  9. Embassy Suites Hotels
  10. Hilton Garden Inn
  11. Hampton Hotels
  12. Homewood Suites by Hilton
  13. Home2 Suites by Hilton
  14. Tru by Hilton
  15. Hilton Grand Vacations.

Hilton voittaa hotellibrändien määrässä Radissonin kertaheitolla, mutta Hilton saattaa olla hämmentävä valinta, jos ei tiedä näistä brändeistä mitään. Samassa kaupungissa voi olla useita brändejä, jotka kaikki kuuluvat Hiltonille. Voidaan sanoa, että osa brändeistä on tarkoitettu vain tietylle markkinoille, kuten Yhdysvaltoihin ja esimerkiksi Waldorf Astoria on luksusbrändi, kun taas DoubleTree by Hilton on edullisempi vaihtoehto. Näissä kaikissa saat kuitenkin käyttää Hilton Honors-jäsenyyttä ja kerätä etuja niissä kaikissa. Yhteensä Hiltonin hotelleja on maailmassa yli 5700. Hilton on todella kansainvälinen hotellibrändi, jonka vertaista on vaikea löytää. Hiltoneita sijaitsee vahvasti ympäri maailmaa. Viime vuosina Hilton on nyt ollut läsnä myös Baltiassa, jossa Radisson oli aikaisemmin vahva tekijä.

Honorsin jäseneksi liittyminen on ilmaista ja sen pystyy tekemään suomeksi. Myös Honorsissa kerätään pisteitä, jolla voi saada ilmaisia öitä tai huonekorotuksia. Kun rekisteröidyn, pääset jäseneksi. Pelkästään jäsenenä hyödyt seuraavista eduista:

  • Edullisemmat huonehinnat
  • Keräät pisteitä
  • Ei lomakeskusmaksuja palkintoöistä
  • Digitaalinen sisäänkirjautuminen
  • Digitaalinen avain
  • Ilmainen WiFi
  • Toinen vieras yöpyy ilmaiseksi
  • Myöhäinen uloskirjautuminen (kun mahdollista)
  • Ilmainen pisteiden siirto ja jakaminen

Listalla näyttäisi siis olevan enemmän etuja, kuin esimerkiksi Radissonilla. Kysymys kuuluu, ovatko nämä kuitenkaan merkityksellisiä etuja sinulle? Esimerkiksi myöhäinen uloskirjautuminen riippuu saatavuudesta, eikä sitä voida taata. Mistä itse pidän on se, että toinen vieras yöpyy ilmaiseksi – se tarkoittaa sitä, että kahden aamiaishinnan sijaan maksat vain yhdestä. Jos olet kohteessa pitkään, saatat säästää paljonkin.

Honorsissa on neljä tasoa, joihin pääset täyttämällä seuraavat ehdot:

  • Silver, neljä oleskelua, 10 yötä tai 25 000 peruspistettä kalenterivuoden aikana
  • Gold, 20 yöpymistä, 40 yötä tai 75 000 peruspistettä jonkin kalenterivuoden aikana
  • Diamond, 30 yöpymistä, 60 yötä tai 120 000 peruspistettä jonkin kalenterivuoden aikana

Verrattuna Radisson Rewardsiin, Hilton tarjoaa lisäksi mahdollisuutta korottaa jäsentasoa myös pisteitä keräämällä. Koska pisteitä saa jokaisesta käytetystä eurosta hotellissa, voit siis saada mahdollisuuden päästä korkeammalle tasolle nopeammin.

Hilton haastaa Radissonia hyvin paljon omalla ohjelmallaan. Kun Radissonilla ilmaisen aamiaisen sai vain Platinum-tasolla, eli korkeimmalla mahdollisella tasolla, Honorsin jäsenet saavat sen jo Gold-tasolla. Muuten oikeastaan tasoilla ei ole paljoa eroa etujen osalta enää.

Hiltonilla on lisäksi My Way-etuudet, jotka mahdollistavat sen, että voit valita, mitkä edut sinua kiinnostavat tietyissä hotelleissa. Voit siis itse valita, haluatko enemmän pisteitä vai kokonaan jonkun toisen edun. My Way-vaihtoehtoja voi kätevästi vaihtaa vaikkapa Hiltonin puhelinsovelluksessa, joka on mielestäni yksi onnistuneimpia varausäppejä.

Tässä vielä yhteenvetona edut, joita Hilton Honors-ohjelmassa voi saada.

Copyright: Hilton

Hilton Honors on todella kilpailukykyinen kanta-asiakasjärjestelmä ja jos lähdet reissuun, ja budjettiin sopii Hiltonin joku hotelleista, kannattaa jäseneksi ehdottomasti liittyä. Siitä ei ole todellakaan mitään haittaa ja ilmaiseksi kanta-asiakasohjelmaksi Hilton Honors on yksi parhaimpia maailmassa. Olen itse Hiltonin kulta-tasolla ja voin vahvistaa, että niistä eduista on todellakin hyötyä ja olen ollut todella tyytyväinen.

MARRIOTT REWARDS

Kansainvälisistä ketjuista ei kannata unohtaa Marriottia, joka haastaa sekä Hiltonin, että Radissonin. Marriottille nimittäin kuuluu 30 (!) hotellibrändiä – en ryhdy edes luettelemaan niitä kaikkia, mutta nämä ovat minulle tutuimmat:

  • The Ritz-Carlton
  • St. Regis
  • W Hotels
  • Marriott Hotels
  • Sheraton
  • Westin

Yhteensä Marriottilla on hotelleja yli 7000, eli jos matkustat paljon ja haluat valita yrityksen, jolla on eniten hotelleja maailmassa, tällä hetkellä Marriott on se. On siis todennäköisimpää, että löydät Marriottin siitä kohteesta, mihin olet matkalla. Marriott Rewards on myös ilmainen ohjelma, johon rekisteröitymällä pääset Member-tasolle. Yhteensä ohjelmassa on kuusi tasoa, joten jos olet kova matkustamaan, Marriott saattaa olla sinulle se paras vaihtoehto etujen osalta. Päästäksesi korkeammalle tasolle, tulee sinun täyttää seuraavat ehdot:

  • Silver Elite, 10 yötä tai oleskelua vuodessa
  • Gold Elite, 25 yötä tai oleskelua vuodessa
  • Platinum Elite, 50 yötä tai oleskelua vuodessa
  • Titanium Elite, 75 yötä tai oleskelua vuodessa
  • Ambassador Elite, 100 yötä tai oleskelua vuodessa + vähintään hotelleissa käytetty 20k USD

Hiltoniin ja Radissoniin verrattuna Gold-tason saa pienemmillä yömäärillä, mutta esimerkiksi Hiltonilla sen voi saavuttaa myös pisteillä, eikä pelkästään yöpymisellä. Gold-taso Marriottilla on samankaltainen kuin muillakin. Sen saavuttaessasi nautit perusetujen lisäksi varaustakuusta, ekstrabonuspisteistä ja huonekorotuksista saatavuuden mukaan. Perusedut ovat Marriott Rewardsin jäsenellä myös samankaltaiset, kuin Hiltonilla ja Radissonilla. Korkeammallakin tasolla edut pysyvät samankaltaisina – ei olekaan paljoa enempää, mitä voidaan tarjota.

Tässä vaiheessa kannattaakin tutustua yksittäisiin hotelleihin ja miettiä, mitkä hotellit ovat niitä, joista pidät eniten. Niitä löytyykin joka lähtöön ja kun itse suosit yhtä hotelliketjua, pääset nauttimaan eduista aina siellä. Jos kuitenkin lähdet reissuun ja joudut valitsemaan toisen, sitä jää miettimään, olisiko aikaisemmin pitänyt sittenkin valita se toinen ketju. Marriottille omalta puoleltani miinuspisteitä jälleen siitä, ettei ole suomenkielistä sivustoa.

Päätöksen tekeminen voi olla vaikeaa, mutta siitä huolimatta suosittelen matkailijoita ottamaan nämä kaikki kolme aikaisempaa kanta-asiakasohjelmaa käyttöön. Ne ovat ilmaisia ja voit aloittaa aina vertailemalla hintoja tietyssä kohteessa. Olen itse ensisijaisesti hintatietoinen matkailija ja valitsen aina parhaimman hinnan.

Nyt siirrymme seuraavaan kanta-asiakasohjelmaan: Tallink Club One

CLUB ONE

Tallink on kyllä laivayhtiö, mutta se on lisännyt portfolioonsa Baltiaan myös hotelleja. Varsinkin jos olet ahkera risteilijä, kannattaa Club One mahdollisesti hankkia. Club One on siis kanta-asiakasjärjestelmä, jossa pääasiallisesti kerätään pisteitä ja saat alennuksia tavallisista matkojen hinnoista. Sama pätee myös hotelleihin sekä muihin Tallinkin tarjoamiin palveluihin.

Rekisteröityminen on ilmaista ja saat edut käyttöön heti. Alat keräämään pisteitä seuraavin ehdoin:

Kaikista hotellissa tehdyistä ostoista kertyy bonuspisteitä asiakastilille seuraavasti: Bronze-tason asiakkaalla 1 € = 21 bonuspistettä, Silver-tason asiakkaalla 1 € = 25 bonuspistettä ja Gold-tason asiakkaalla 1 € = 29 bonuspistettä. Bonuspisteet ovat voimassa 24 kuukautta.

Tallinkin ja Silja Linen matkoista ja laivoilta tehdyistä ostoksista sekä yöpymisistä ja kauneuspalveluista ja baari- ja ravintolaostoista Tallink Hotels -ketjun hotelleissa saa bonuspisteitä, joilla voi ostaa edullisia lippuja Tallinkin ja Silja Linen laivamatkoille. Lisäksi voit nostaa huoneluokkaa Tallinkin hotelleissa riippuen vapaista huoneista.

Jokaisessa hotellissa on erilliset tarjoukset niin hotelliöistä, kuin muistakin palveluista. Edut vaihtelevat 10-20% alennuksista ilmaisiin yökerhoihin. Voit lisät perheenjäseniä samalle tilillesi ja ylipäätään tilin hallinta on helppoa, sillä Tallink tarjoaa tietysti erittäin hyvin toimivat suomenkieliset sivut.

Club One tarjoaa lisäksi etuja laivoilla ja mitä korkeammalle tasolle pääset, sitä enemmän saat alennuksia ja tarjouksia. Korkeammalle tasolle pääse melko nopeasti ja jos on laivoilla paljon, on sitä helppo ylläpitää. Kaiken kaikkiaan Club One on siis toimiva järjestelmä, mutta on hyödyksi vain niille, jotka oikeasti sitä käyttävät. Siina mielessä ei tarvitse huolehtia siitä, viekö kortti lompakosta tilaa, sillä voit ladata puhelimeen älykortin niin, ettei muovikorttia enää tarvita. Kuinka monta sovellusta haluat taas puhelimeesi ladata, on asia erikseen.

Muutamia miinuksia Club Onessa on, nimittäin bonuspisteitä ei kerry seuraavissa tapauksissa:

  • varauksista, jotka on tehty jälleenmyyjien tai muiden varausjärjestelmien kautta
  • konferenssipalveluista
  • kumppaneiden tarjoamista palveluista
  • jos asiakas esittää Club One -kortin vasta oston suorittamisen jälkeen

Club One löytyy myös minunkin lompakostani, sekä puhelimesta, mutta me reissaammekin Helsinki-Tallinna-väliä paljon. En ole itse yöpynyt yhdessäkään Tallinkin hotellissa, mutta olen käyttänyt heidän muita palveluja. Ei mikään luksus, mutta sanoisinko, että ovat todella varteenotettava hotelliketju Baltiassa.

Siirrytään seuraavaksi toiseen, pienempään, mutta suomalaisille tuttuun ketjuun – Scandic.

SCANDIC FRIENDS

Ruotsalainen hotelliketju Scandicin portfolioon kuuluu noin 300 hotellia kuudessa eri maassa, mikä ei sekään ole huono numero lainkaan. Varsinkin, jos matkustaa paljon pohjoismaissa, Scandic in kanta-asiakasjärjestelmään kannattaa liittyä.

Scandic Friendsiin voi liittyä heti ja sanotaanko näin, että tähän kanta-asiakasohjelmaan liittyminen antaa heti edut, jotka ovat perustasolla paremmat kuin monet muut. Sen lisäksi, että alat keräämään pisteitä heti, saat lisäksi heti käyttöön:

  • 20% alennus majoituksesta
  • 10% alennus ruoasta
  • 500 bonuspistettä

Scandic Friendsillä on kattava suomenkielinen sivusto, jossa saa hyvin tietoa siitä, mitä etuja eri tasoilla on. Yhteensä Scandicilla on viisi eri jäsentasoa, joista korkeimman tason, Red Levelin edut eivät ole edes julkisesti saatavilla.

Copyright: Scandic

Tässä näemme sen, mitkä ovat vaatimukset päästäksesi eteenpäin tasoilla. Täysin realistisia ja toimivia, jos tosiaan reissaa paljon pohjoismaissa. Toisella tasolla saa perusetujen lisäksi sen, että toinen henkilö yöpyy ilmaiseksi ja lisäksi mukaan tulee ravintolakuponki, kun kirjaudut hotelliin. Mikä erottaa Scandicin muista joukoista, on etu korkeimmalla tasolla – lemmikki majoittuu huoneessa ilman lisämaksua. Tästä iso bonuspiste!

Muuten Scandic Friendsissä ei tosiaan ole muuta erikoista, eikä se tietenkään kilpaile edes samassa luokassa kuin Hilton, Radisson tai Marriott, mutta on paikallisella tasolla matkustavalle todella hyvä vaihtoehto.

YHTEENVETO

Kanta-asiakasjärjestelmiähän on vielä vaikka kuinka, mutta valitsin juuri nämä viisi siksi, että minulla on näistä hotelleista ja heidän ohjelmistaan kokemusta. Olen itse korkeimmalla tasolla Hiltonilla, mutta tämän katsauksen jälkeen joudun ehkä kurkistamaan myös muihin hotelleihin. Pidän siitä, että samaa kanta-asiakkuutta voi käyttää monissa brändeissä ja tästä syystä suosin itse enemmän näitä isompia ja kansainvälisempiä ketjuja. Tallink ja Scandic eivät kuitenkaan ole huonoja ratkaisuja, varsinkin, jos kotimaan matkailua on paljon – silloin Scandicilla on eniten tarjontaa.