OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Voiko online-kokemus jäljitellä täydellisesti reaalimaailman kokemusta?

Virtuaali- ja lisätty todellisuus ovat olleet paljon puhuttuja aiheita jo joitakin vuosia, ja viime aikoina ne ovat kehittyneet todella nopeasti. Toisinaan virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta puhutaan päällekkäin, mutta ne eivät ole sama asia. Virtuaalitodellisuudella tarkoitetaan vuorovaikutteista tekniikkaa, jossa käytetään ainoastaan tietokoneella tuotettua sisältöä, jonka parissa käyttäjä kokee läsnäolon tunteen. Lisätty todellisuus sen sijaan yhdistää virtuaaliset elementit ympäröivään maailmaan.

Teknologian kehitys on mahdollistanut aivan uudenlaisten virtuaalisten elämysten tuottamisen, ja niiden tarjoamat mahdollisuudet on huomattu usealla alalla. Virtuaalitodellisuus tarjoaa aistiärsykkeitä, joiden avulla luodaan illuusio realistisesta ympäristöstä, tai sen avulla voi nähdä ja kokea asioita, joita ei todellisuudessa ole olemassa. Virtuaalitodellisuus vaikuttaa näkö-, kuulo- ja tuntoaistiin sekä tasapainoon.  Virtuaalitodellisuus voi olla niin aidon tuntuinen, että aivot ja keho pitävät sitä todellisena. Jos esimerkiksi pelkäät korkeita paikkoja, ja virtuaalitodellisuudessa seisot korkean pilvenpiirtäjän katolla, voit kokea fyysisiä reaktioita, kuten heikotusta ja käsien hikoilua, aivan kuin olisit oikeasti kyseisessä tilanteessa. Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden kehitys käy kuumana niin Suomessa kuin maailmalla, ja niiden sovelluksista odotetaan tulevien vuosien aikana merkittävää liiketoimintaa, joka tuo ennennäkemättömiä mahdollisuuksia monille aloille.

Virtuaalitodellisuuden tulevat mahdollisuudet

Ihmiset viettävät vuosi vuodelta yhä enemmän aikaa verkossa. Virtuaalitodellisuuden tulevaisuus onkin sidoksissa siihen, että ihmisten tosielämän läsnäolo siirtyy yhä enemmän virtuaalimaailmaan. Tulevaisuudessa ostetaan tavaroita, kulutetaan palveluita, viihdettä ja kulttuuria täysin virtuaalisesti.

Peliala

Yksi jatkuvan kehityksen alla oleva käyttökohde virtuaali- ja lisätylle todellisuudelle ovat verkossa reaaliajassa pelattavat pelit, kuten kasinopelit. Nettikasinot ovat omaksumassa uusia trendejä ja teknologian kehityskulkuja etunenässä, joten niiden oletetaan myös ottavan virtuaalitodellisuuden tuomat mahdollisuudet käyttöön heti, kun se on mahdollista. Siinä missä virtuaalitodellisuutta hyödynnetään jo videopeliteollisuudessa iGaming-alaa enemmän, on lisätty todellisuus jo käytössä nettikasinoilla. Game Show -pelit, jotka yhdistävät pelaamista ja viihdettä, ovat malliesimerkki lisätyn todellisuuden käytöstä.

Yksi odotettu virtuaalitodellisuuden mahdollistama konsepti on täysin virtuaaliset kasinot, jossa pelaajat valitsevat itselleen avatarin, joka liikkuu kasinolla pelikoneelta tai pelipöydästä toiselle. Käsiin liitettävien anturien ansiosta pelaajan tosielämässä tekemät liikkeet näkyisivät virtuaalikasinolla avatarin tekeminä. VR-laseissa olevat kaiuttimet toisivat kasinon äänimaailman todentuntuisesti pelaajan korviin. Voisit siis avatarin kautta istua pelaamaan jotakin kasinon klassisista pöytäpeleistä ja kokea todentuntuisen pelielämyksen täysin virtuaalisesti. Kanssakäyminen muiden pelaajien kanssa olisi luonnollista, koska virtuaalitodellisuudessa kommunikointi voi tukeutua eleisiin, kuten käsien ja silmien liikkeisiin.

Elämykset ja kuluttaminen

Pelaamisen ohella virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää nettiostosten tekemisessä aiempaa enemmän. Ostosten tekeminen on siirtynyt yhä enemmän verkkoon, ja monen nettishoppailijan unelma onkin sovittaa vaatteita, kenkiä ja asusteita virtuaalisesti kotona. Varmasti lähitulevaisuudessa koetaan myös mahdollisuus sovittaa ja ostaa vaatteita omalle avatarille. Nettiostosten tekeminen ei tietenkään rajoitu vain vaatteisiin, vaan esimerkiksi huonekalujen ostaminen toimii mainiosti lisätyn- ja virtuaalitodellisuuden avustuksella. Esimerkiksi Ikealla tarjoaa jo sovelluksen, jonka avulla voi tarkastella, kuinka eri huonekalut sopivat oman kodin sisustukseen.

Myös odotukset virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen matkailualalla ovat kovat. Virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää niin matkakohteen markkinoinnissa kuin itse virtuaalimatkojen järjestämisessä, ja molemmat ovatkin jo käytössä. Jos et osaa päättää olisiko seuraava matkakohteesi Oslo vai Varsova, voit saada aitoa kokemusta lähellä olevan makupalan lyhyen virtuaalikokemuksen kautta. Jos taas kaukomatkailu kiinnostaa, mutta pitkä lentomatka ei, mitä todennäköisemmin eksoottiset maailmankolkat voi jo pian kokea mukavasti omalta kotisohvalta. Matkailuun liittyy voimakkaasti elämyksellisyys, ja virtuaalitodellisuus tarjoaakin elämyksiä aivan toisella tasolla kuin kirjan lukeminen tai perinteisen videon katsominen, sillä virtuaalitodellisuus voi stimuloida monia eri aisteja samanaikaisesti.

Missä virtuaalitodellisuutta jo käytetään?

Moni on saanut maistiaisia virtuaalitodellisuudesta elokuvissa ja konsolipelien pelaamisesta vr-lasien kautta. VR-lasit eivät ole enää kallis ja harvinainen hankinta, vaan yhä useampi kuluttaja hankkii lasit katsoakseen elokuvia ja sarjoja tai pelatakseen digitaalisia pelejä.

Virtuaalitodellisuus ei kuitenkaan ole käytössä ainoastaan peli- ja viihdealalla, vaan sitä hyödynnetään jo muun muassa opetuksessa, koulutuksessa, markkinoinnissa ja vähittäiskaupassa. Yksi tärkeä ala, jossa virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia tutkitaan herkeämättä, on lääketiede. Virtuaaliteknologiaa hyödynnetään esimerkiksi kirurgiassa ja siihen liittyvässä opetuksessa. Simuloimalla reaalimaailman esimerkkejä kirurgit voivat harjoitella leikkausta virtuaalitodellisuudessa. Virtuaalitodellisuutta on tutkittu myös eri hoitomuotojen toteuttamisessa, ja lupaavia tuloksia on saatu muun muassa ahdistuneisuushäiriön hoidossa.

Virtuaalitodellisuuden kehitys

Vaikka virtuaalitodellisuuden teknologia on jo varsin vaikuttavalla tasolla, ja sen kautta voi kokea todella voimakkaita elämyksiä, jotka tuntuvat fyysisinä reaktioina kehossa, puuttuu siitä vielä aidon tuntuinen yhteys virtuaalitodellisuuden ihmishahmoihin.

Tampereen yliopiston tutkijat tutkivat herättääkö katsekontakti virtuaalimaailmassa samanlaisia fysiologisia reaktioita kuin luonnollisessa kanssakäymisessä. Tutkimuksen mukaan katsekontaktit luonnollisessa vuorovaikutuksessa herättivät ihmisissä voimakkaita fysiologisia reaktioita. Katsekontaktit virtuaalisen hahmon kanssa sen sijaan eivät tuottaneet samanlaisia fysiologisia reaktioita. Tutkimuksen mukaan virtuaaliset hahmot eivät herätä samoja fysiologisia reaktioita kuin katsekontakti elävän ihmisen kanssa, jolloin kanssakäyminen virtuaalitodellisuudessa ei tunnu samalta kuin oikea ihmisten välinen vuorovaikutus. Tutkijat kuitenkin olettavat, että teknologian kehitys tulee mahdollistamaan voimakkaammat kokemukset virtuaalisten hahmojen kanssa, mikä mahdollisesti auttaisi ihmisiä myös kokemaan yhteyttä muihin ihmisiin virtuaalitodellisuuden välityksellä.

Virtuaalitodellisuus on teknologian ala, jolla uskotaan olevan suurin kasvupotentiaali tällä hetkellä. IDC Researchin tekemän selvityksen mukaan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden investoinnit tulevat moninkertaistumaan muutaman seuraavan vuoden aikana: vuoteen 2022 mennessä investointien ennustetaan olevan 15,5 miljardia euroa.