OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

7 mielialaa kohottavaa tapaa, jotka auttavat jaksamaan tammikuun pimeydessä

Tammikuu on monelle raskasta aikaa. Joulun huuma on takana päin, mutta kevääseen on vielä pitkä matka. Pimeys on käsinkosketeltavaa ja kylmä saa ihmiset vetäytymään sisätiloihin. Kaamosväsymyksen kourissa ei myöskään huvittaisi kuunnella toisten hehkutusta uudenvuoden elämäntaparemonteista ja suurista suunnitelmista alkavalle vuodelle.

Uudenvuodenlupaukset ovat usein kunnianhimoisia ja tuovat lisää paineita jo valmiiksi raskaalta tuntuvaan kuukauteen. Tammikuu ei välttämättä olekaan paras aika itsensä ruoskimiselle. Silloin, kun oma energia on kateissa ja mieli maassa, kannattaa omaa hyvinvointia pyrkiä lisäämään lempeämmin keinoin. Lykkää karkkilakot ja muut uhraukset keväämmäksi ja kokeile mieluummin lisätä arkeen sellaisia tekoja, jotka saavat sinulle paremman mielen.

Who What Wear listasi seitsemän lempeää tapaa kohottaa mielialaa.

1. Kokeile piikkimattoa

Piikkimatto on helppokäyttöinen ja suhteellisen edullinen työkalu hyvinvoinnin lisäämiseksi. Maton vaikutukset perustuvat kiinalaisesta lääketieteestäkin tuttuun akupainantaan, jota käytetään laukaisemaan kehon jännitystiloja. Sen sanotaan myös voivan lievittää stressiä ja univaikeuksia.

2. Laita puhelin sivuun iltaisin

Rauhoittuminen tuottaa yhä useammalle vaikeuksia. Yksi suuri syy tähän on, että koko ajan mukana kulkevan puhelimen myötä myös työt ja sosiaalinen media ovat jatkuvasti käden ulottuvilla. Moni selailee Instagramia tai sähköposteja vielä sängyssäkin. Paras teko hyvinvointisi tueksi onkin laittaa puhelin illalla hyvissä ajoin sivuun. Anna mielen rauhoittua ilman unen laatua heikentävää sinistä valoa ja puhelimen jatkuvaa piippausta. Muista, että huonosti nukuttu yö vaikuttaa negatiivisesti mielialaan!

3. Kokeile herätysvaloa

Kaamosajan pimeys aiheuttaa monelle alakuloa (ja jopa kaamosmasennusta), joten valon saannista kannattaa talvella huolehtia keinotekoisesti. Sysimustien aamujen pelastus on auringonnousua jäljittelevä herätysvalo. Se auttaa aloittamaan aamun virkeämpänä ja positiivisemmalla mielellä. Myös kirkasvalokamppu on tutkitusti toimiva hoitokeino kaamosoireisiin.

4. Tasapainota kalenterisi

Vuoden alussa, kun ihmiset palaavat lomilta töihin, alkavat kalenterit täyttyä nopeasti. Liian täyteen ahdettu aikataulu on kuitenkin omiaan ruokkimaan stressiä. Älä siis unohda varata kalenteriisi aikaa myös mukaville asioille. Tasapainoisesta kalenterista löytyy aikaa niin harrastuksille, ystäville kuin ihan vain rentoutumisellekin.

5. Lähde ulos ja liiku

Liikunnan hyödyistä jankutetaan syystä. Kehon aktivoiminen tukee sekä fyysistä että henkistä hyvinvointia. On kuitenkin aivan luonnollista, että tammikuun pimeinä iltoina salille raahautuminen ei välttämättä houkuttele. Treeneistä ei pidä ottaa stressiä silloin, kun mieli kaipaa palautumista. Muista kuitenkin, että jo kevyt liikunta kohottaa mielialaa, joten alakuloon voi etsiä apua vaikkapa rauhallisesta venyttelystä tai kävelylenkistä. Jälkimmäinen on hyvä vaihtoehto myös siksi, että ulkoilu ja raitis ilma tekevät jo itsessään hyvää mielelle. Kuten me suomalaiset hyvin tiedämme, parhaat mielenterveyshyödyt löytyvät metsästä.

5. Varaa kylpyläpäivä

Vaikka lomat on lusittu, kannattaa itselle varata aikaa myös arjen kiireen keskellä. Itsensä hemmotteluun ei tarvita tärkeää merkkipäivää, sillä palautuminen on osa tasapainoista elämää. Varaa viikonlopulle kylpyläpäivä tai ainakin tunnin mittainen hieronta. Hemmotteluhoidot rentouttavat sekä kehoa että mieltä.

6. Omista aikaa ihonhoitorutiinille

Hektisen arjen pyörityksessä tulee helposti karsittua kehon ja mielen hyvinvointia tukevia tapoja, vaikka juuri kiireen keskellä itsestä huolehtiminen on kaikkein tärkeintä. Niinkin yksinkertainen asia kuin ihonhoitorutiini voi olla omaa laatuaikaa. Se on rauhoittumisen hetki, jonka aikana voit kirjaimellisesti karistaa päivän pölyt. Varaa siihen juuri niin paljon kuin hyvältä tuntuu. Sen jälkeen olo on varmasti parempi.

7. Hymyile

Saattaa kuulostaa typerältä, mutta hymyileminen todella kohottaa mielialaa, jopa silloin kun hymy on tekaistu. Hymyileminen tutkitusti vähentää stressia ja kohottaa mielialaa. Älä siis unohda hymyillä silloinkaan, kun v*tuttaa!

Lähde: Who What Wear